Nieuws December 2012

Córdoba - Barça 0-2

FC Barcelona heeft de eerste stap richting de volgende ronde van de Copa del Rey gezet. De blaugranas wonnen uit bij tweedeklasser Córdoba gemakkelijk met 0-2. Tito Vilanova nam het zekere voor het onzekere en trad aan met een sterke basiself.

Topscoorder Lionel Messi mocht zijn record van 86 goals in 2012 nog wat aanscherpen. De Argentijn begon tegen een gretig Córdoba. De thuisploeg kreeg dan ook al snel twee grote kansen. Eerst moest José Manuel Pinto in actie komen om de goal uit de kruising te tikken nadat hij zelf de fout in was gegaan bij een uittrap. Kort daarop zag de doelman nogmaals de thuisploeg dichtbij een goal maar de bal schoof net naast de paal. Córdoba toonde lef maar werd niet beloond. Voor de blaugranas opende Messi wel de score. Een steekbal op David Villa opende de aanval. De aanvaller wist Messi makkelijk te vinden die alleen voor open doel de bal net onderkantlat binnentikte. Even leek Córdoba al snel op gelijke stand te komen maar Rennella stond net buitenspel. Barça wist het tempo daarna niet meer echt op te voeren. Dani Alves was nog dichtbij een treffer maar de voet van doeman Saizar bood net aan redding. Het mooiste moment was misschien wel een lange solo van Messi vanaf de middenlijn, maar de Argentijn stuitte op de verdediging.

De tweede helft zetten de Catalanen geen stap meer dan de eerste. Mede door het veld, dat gedurende het duel steeds meer op een knollentuin begon te lijken, werd het spel niet veel beter. Het gezang van de thuissupporters verdiende wel een compliment. Het hielp hun team helaas niet; Córdoba kon niet meer de strijd leveren als in de eerste helft. Verdere hoogtepunten voor Barça waren een schot van Pedro en een mooie actie van Messi die eindigde tegen doelman Saizar. Toch wist Messi ook in dit duel weer de tandem te scoren. Een bekeken voorzet van Alexis Sánchez was geen probleem voor de tweede van de avond van de Argentijn die nu op 88 treffers in 2012.

Het was geen al te beste wedstrijd voor de blaugranas, maar ze hebben wel een goed uitgangspunt om de volgende ronde te halen en Vilanova kan heelhuids richting het topduel tegen Atletico Madrid gaan werken. Na de jaarwisseling is het tweede duel tegen Córdoba op donderdag 10 januari om 21:30 uur in Camp Nou.

Opstelling FC Barcelona: Pinto, Alves (77’ Montoya), Piqué, Mascherano, Alba, Xavi, Song, Thiago, Pedro (66’ Alexis), Villa (84’ Tello) en Messi

Bekijk hier de samenvatting van de wedstrijd van Sport1.