Nieuws November 2009

Cruijff gepresenteerd als coach Catalunya

Johan Cruijff heeft zich maandagmorgen officieel als bondscoach van Catalonië laten presenteren. In het 'Palau de Congressos' sprak hij de verzamelde pers toe: "Ik ben er trots op om coach te mogen zijn van Catalunya. De wedstrijden moeten weer een nationaal feest worden, net zoals dat vroeger was".
Op jaarbasis speelt de selectie van Catalunya één tot twee wedstrijden. Meestal in de week voor kerst, wanneer de nationale competitie stil ligt vanwege de feestdagen. De tegenstander voor de komende wedstrijd rond kerst is nog niet bekend. Cruijff had graag tegen Nederland willen debuteren, maar de KNVB gaf aan dat de agenda helemaal vol zit.
De aanstelling van Cruijff als coach van het naar onafhankelijkheid snachtende autonome Catalonië kwam tot stand middels zijn Cruyff Foundation. Het is niet voor niets dat de Catalaanse voetbal federatie cursussen/ clinics gaat organiseren voor kinderen die minder valide zijn.
"Gratis of niet, die stelling is niet relevant geweest voor mijn beslissing om coach te worden", vervolgde Cruijff met een kwinkslag naar de geruchten dat hij voor het geringe aantal werkdagen in het jaar geen vergoeding zou vragen. "Ik ben van plan om alle teams die bij het project zijn inbegrepen te ondersteunen om ze beter te laten worden.
Dat Cruijff na al die jaren dat hij woonachtig is in Barcelona nooit de Catalaanse taal onder de knie heeft gekregen, mag in zijn ogen geen probleem opleveren. "Het belangrijkste is dat de doelstellingen gerealiseerd worden.