Nieuws Oktober 2011

Cuper: “Barça het beste team dat ik ooit heb gezien”

De manager van Racing Santander, Hector Raul Cuper, is vol lof over het Barça van Pep Guardiola. “Sinds ik in de voetbalwereld zit, is Barça verreweg het beste team dat ik ooit heb gezien,” vertelde de Argentijnse manager op www.fcbarcelona.cat.
Racing staat op het punt om een bezoek te brengen aan Camp Nou, waar ze zullen proberen om hun eerste competitiewedstrijd op andere bodem te winnen. Hector Cuper vertelde de website van FC Barcelona dat hij zich er maar al te bewust van is dat dit de een van de lastigste uitdagingen zal zijn.

Hoe gaat het in Santander?
Cuper: “Het is zwaar, omdat we maar een klein budget hebben en alles heel krap is. We moeten hard werken en dat is alles wat we doen. We moeten ons aanpassen aan de uitdagingen en ons aanpassen aan wat we hebben. Het heeft geen zin om te klagen of om te huilen om wat je wel en niet hebt. We zijn wie we zijn en we zullen vechten om onze doelen te bereiken.”

Is Racing in staat om zaterdag een goed resultaat te behalen?
“Het zal heel moeilijk worden. Zover als de wil en het enthousiasme gaan, weet ik zeker dat we een goed resultaat kunnen behalen, maar het zal van veel dingen afhangen. We moeten rekening houden met het team dat tegenover ons staat, en hun potentie. Ik weet zeker dat we zullen proberen om de dingen die we kunnen controleren daadwerkelijk te controleren gedurende de wedstrijd, maar het is praktisch onmogelijk om elk detail in de gaten te houden. We moeten duidelijkheid hebben over welke strategie we toepassen, want het is niet voldoende om alleen maar goed te verdedigen; we moeten ook aanvallen, en we hebben de hele week hard gewerkt om te proberen hun wedstrijd te counteren.”

Wat vind je van dit Barça?
“Daar heb ik een hele duidelijke mening over. Sinds ik in het voetbal zit, heb ik nog nooit iets als dit team gezien. Ze zijn de absolute top, het beste team ter wereld, vér voor de rest. Ze hebben alles, en ze hebben het model veranderd. Anders verwoord, zou ik zeggen dat ze een team zonder een gelijke zijn. Soms zijn de aanvallers middenvelders en andersom, en de verdedigers kunnen zomaar de meest gevaarlijke aanvallers worden. Kan iemand mij vertellen of Busquets een verdediger of een middenvelder is, of dat Messi een vleugelspeler, een aanvaller of een middenvelder is, of dat hij net achter de aanvallers speelt? En dan hebben we het nog niet eens over Mascherano. Ik heb altijd gezegd dat perfectie niet bestaat, maar Barça komt er het dichtste bij in de buurt in mijn ogen.”

Welke herinneringen heb je van de wedstrijden die je tegen Barça hebt gespeeld in de jaren negentig met Mallorca en Valencia?
“Hele goede. Met Mallorca versloegen we Barça in de Spaanse Super Cup, nadat we een epische finale in Valencia in de Spaanse Cup verloren. Met Valencia waren de wedstrijden altijd spectaculair, het type wedstrijd dat meer fans naar het stadion trekt. Barça had een geweldig team, maar ze hadden ook tekortkomingen. Het huidige Barça heeft zo weinig zwakke punten.”

Denk je dat de Spaanse Liga en de Champions League tussen twee teams gaat?
“Ja, ik ben het helemaal eens met deze theorie. Zij zijn de topclubs, zowel op sportief als op economisch gebied. Het enige is gelinkt aan het ander. Ik denk dat de andere teams weinig kans maken op het winnen van de titel, en twee plaatsen in de Champions League zijn eveneens al bepaald. Het verschil tussen beide teams is dat als Barça een speler van de reserves nodig heeft, die speler gehaald wordt, met het eerste team meetraint en dat hij vervolgens speelt alsof hij al drie of vier jaar bij die ploeg speelt. Alleen Barça kan dat op dit moment klaarspelen, het is zowel bewonderingswaardig als fantastisch. Dat een team op dit wereldniveau meestal zes of zeven spelers in het team heeft die vanuit de eigen opleiding zijn gekomen, en dat dat zelfs naar tien of elf spelers kan oplopen, is uniek in de wereld.”