Nieuws Augustus 2013

De 2013 Azië Tour

FC Barcelona houdt voor de nieuwe tour van deze seizoensvoorbereiding een soort reisdagboek bij met interessante verhalen, anekdotes en allerlei insider informatie over de 2013 Azië Tour van de club. Bij deze vast een kijkje in wat de Barça-spelers voor ervaringen hebben opgedaan in de eerste twaalf uur in het Verre Oosten, te beginnen in Bangkok (Thailand).

• Voor Tata Martino is het de eerste keer dat hij de Thaise hoofdstad bezoekt. De coach legde eerder al uit dat hij überhaupt nog nooit in Thailand is geweest, maar dat hij wel eens andere delen van Azië heeft bezocht. Zo was hij in 1983 in Singapore met het Argentijnse nationale elftal, en onlangs was hij te vinden in Hong Kong en Japan als coach van het Paraguyaanse nationale voetbalelftal.

• Welke spelers maken hun debuut in een Barça Tour? Het antwoord lijkt voor de hand liggend, maar een paar spelers worden gemakkelijk over het hoofd gezien. Neymar, Dongou en Bagnack zijn natuurlijk vanzelfsprekend debutanten, maar wat dacht je van Alex Song en Jordi Alba? Barça ging afgelopen seizoen immers niet op tour en voor de nieuwe aanwinsten van destijds is dit dus ook de eerste keer. Ook Cesc Fàbregas, die een contract bij Barça ondertekende toen de ploeg al op tournee was in 2011, is het de eerste Barça tour. Dus, de coach achterwege gelaten, zijn er maar liefst zes debutanten dit seizoen!

• De vlucht naar Bangkok (vanaf Tel Aviv) nam tien uur en vijftien minuten in beslag. Barça vloog over Cyprus en Turkije, aangezien vluchten over Iran verbannen zijn.

• Het vliegtuig dat ingezet wordt voor de Azië Tour kent gigantische proporties. Het is een Airbus A340-600, met 45 stoelen die tevens ligbedden zijn (deze worden bezet door de spelers en een gedeelte van de technische staf), 38 business class stoelen en 212 doorsnee stoelen. De vlucht van Tel Aviv naar Bangkok telde slechts 131 passagiers.

• Welke films konden de spelers kijken? Ze konden onder andere genieten van ‘Lincoln’ van Steven Spielberg met Daniel Day Lewis in de hoofdrol, en ook ‘To Rome With Love’ van Woody Allens hand, met Ellen Page, Alec Baldwin, Robert Benigni en Penélope Cruz.

• President Sandro Rosell en vicepresident Javier Faus keerden huiswaarts na de Peace Tour. Vicepresident Josep Maria Bartomeu is nu het meest vooraanstaande lid van de Barça-delegatie. Hij wordt vergezeld door vicepresident Jordi Cardoner en directeuren Jordi Moix, Ramon Pont, Dídac Lee en Josep Ramon Vidal-Abarca.