Nieuws September 2013

De competitiestart van Barça

De nieuwe coach van FC Barcelona, Tata Martino, kan terugkijken op een goede start van de competitie. De eerste drie wedstrijden in de Primera División werden gewonnen, waarmee de Blaugrana’s op doelsaldo op de eerste plaats staan. Tevens is ten koste van Atlético Madrid de eerste prijs van dit seizoen gewonnen: de Supercopa.

Lionel Messi is met vijf doelpunten topscorer van La Liga. Dit komt mede door de hattrick in het Mestalla tegen Valencia. Hiermee is de Argentijnse superster na Hristo Stoichkov in 1991 en Romario in 1993 de derde Barça speler met een hattrick tegen Los Ches.

Tijdens deze start van de competitie is Cesc Fàbregas wellicht de opvallendste speler. Tijdens de eerste vijf wedstrijden begon de Catalaan er vier. De heenwedstrijd van de Spaanse Supercup is de enige wedstrijd waarin Fàbregas geen basisplaats kreeg. In dit duel verving Cesc de geblesseerde Lionel Messi om als “valse spits” te spelen. Deze rol nam Fàbregas ook op zich in de met 1-0 gewonnen uitwedstrijd tegen Málaga. In de andere wedstrijden startte de Captain Kid vanaf het middenveld. Wat vooral opvalt is het aantal assists: vijf. Dit is de helft van het aantal assists van heel vorig seizoen.