Nieuws Augustus 2013

Deco zegt het voetbal vaarwel

De in Brazilië geboren Anderson Luis de Souza, beter bekend als Deco zet een punt achter zijn imposante loopbaan. De kleine middenvelder heeft te veel last van blessures.

Deco, die dinsdag 36 jaar is geworden maakte furore bij FC Porto waar hij in 2003 de UEFA Cup won en het seizoen daarop de Champions League. Redenen genoeg voor FC Barcelona om de begenadigde voetballer vast te leggen voor meerdere seizoenen. Deco wint in 2006 de Champions League voor de tweede maal en wordt zowel in de Champions League, als op het WK voor clubteams verkozen tot beste speler van het toernooi. In totaal speelde Deco 124 wedstrijden voor Barça waarin hij 35 keer het net vond.

Na zijn tijd in Catalonië ging het bergafwaarts met de loopbaan van de voor Portugal uitkomende middenvelder. Mede door blessures komt hij niet in de buurt van zijn niveau wat hij wekelijks liet zien in Camp Nou. In 2010 vertrekt Deco naar Brazilië om te gaan spelen voor Fluminense. Zijn lichaam laat hem regelmatig in de steek, waardoor hij in vier seizoenen maar 66 wedstrijden kan spelen. Ondertussen was de kleine middenvelder al betrapt op het gebruik van doping. Al geeft hij zelf aan dat het niets met zijn vaarwel tot het profvoetbal te maken heeft. Het lichaam kan het niet meer opbrengen om op hoog niveau te kunnen voetballen.