Nieuws Juni 2012

Del Bosque: “Je hebt weinig aan gisteren”

Vicente del Bosque en Andrés Iniesta stonden dinsdag in aanloop naar de halve finale van het EK de aanwezige pers te woord. Ondanks dat de Spaanse bondscoach zijn ploeg al naar de halve finales loodste, krijgt Del Bosque desondanks kritiek op de gekozen speelstijl. Spanje speelde dit EK voornamelijk zonder een echte spits en de critici vragen zich af of er niet teveel middenvelders worden opgesteld.

Del Bosque maakt zich niet druk om de kritiek. “We raakten enkele belangrijke spelers kwijt met blessures en moesten op zoek naar een nieuwe speelstijl”, zei de bondscoach. “Nu we een stijl hebben gevonden die werkt en ons naar de halve finale heeft gebracht, is er toch kritiek. Het lijkt wel alsof er altijd iets te klagen moet zijn.”

Daarnaast zijn de critici van mening dat Spanje saai is geworden doordat de regerend Europees en wereldkampioen het balbezit wel erg tot een kunst heeft verheven. “Het is onze eigen stijl en ik zie niet in waarom we die zouden veranderen. In 2008 kozen we voor een speelstijl die de geschiedenis van het Spaanse voetbal heeft veranderd. We hebben het EK en WK gewonnen en mogen niet vergeten hoe we dat gedaan hebben”, aldus Iniesta.

De middenvelder is van mening dat het niet de schuld van Spanje is dat de wedstrijden niet erg aantrekkelijk waren. “Als je tegen een team speelt dat met elf man achter de bal gaat staan en de ruimtes klein houdt, dan krijg je natuurlijk een heel andere wedstrijd dan tegen een elftal dat zelf ook de aanval zoekt.”

Spanje zal de halve finale vermoedelijk opnieuw met een middenvelder als 'valse spits' spelen: “Wat een luxe. Pedro, Torres, Fàbregas. Ik heb zoveel keuzes. Dit is een geweldige lichting. Het is niet mijn verdienste dat we zulke geweldige spelers hebben. Maar dat betekent nog steeds niet dat we zomaar winnen.”

Del Bosque verwacht dat er ook bij tegenstander Portugal niet veel zal veranderen: “Nee, ik denk niet dat daar iets gewijzigd zal worden. Het is een heel gebalanceerd team, met een stabiele coach.” Spanje is ook net zo goed als de laatste wedstrijd. “De verschillen zijn klein en ieder detail kan beslissend zijn. In voetbal heb je weinig aan gisteren. Cristiano Ronaldo zullen we moeten elimineren. Maar dat weet iedereen in het veld ook. Wij passen ons niet aan. Waarom zouden we? Dat lukte ons ook tijdens het WK in Zuid Afrika. Dat zullen we nu weer gaan doen.”