Nieuws April 2023

Elche CF - FC Barcelona: 0-4

Voor de 24e keer een ontmoeting tussen Elche CF en FC Barcelona. Uitverkocht stadion en een geweldige sfeer. En dat ondanks dat Elche stijf onderaan staat. De supporters hebben het nog niet opgegeven! En eerlijk: in een hoog tempo konden ze Barça in de eerste helft redelijk goed bijhouden. Xavi had een aantal spelers rust gegeven. Waaronder o.a. Busquets. Op zijn positie speelde Eric García. Onwennig.

Het spel ging redelijk op en neer totdat Araújo en Lewandowski er genoeg van hadden. In de 20e minuut 0-1 door de Pool na een assist van Araújo. Alweer het 16e doelpunt van Lewandowski. Een grote kans voor hem in de 26e minuut; geen succes. Elche bleef goed meedoen en grossierde in corners (11 in totaal). Tot echte kansen kwamen ze niet. Maar ze bleven het proberen. Opnieuw een grote kans voor Lewandowski in de 43e minuut. Helaas over het doel. Koundé probeerde het nog met een schot op doel maar dat werd geblokkeerd door een verdediger van Elche.

Eigenlijk nog niet eens zo’n slecht elftal dat Elche, In de tweede helft werd echter duidelijk dat ze hun kruit in de 1e helft verschoten hadden. De 1e kans in de tweede helft was voor Elche. De verdediging van Barça reageerde niet goed maar de lange sprint van de speler van Elche eiste zijn tol: een hamstring blessure. Weg kans. In de 55e minuut een doelpunt van Ansu Fati. Vanuit eigen helft dribbelend naar het doel van Elche. 0-2 door een geplaatste schuiver.

En Barça ging door: in de 65e minuut 0-3 door Lewandowski na een assist van Gavi. Wedstrijd beslist. Het was alweer de 17e van de Pool en het 100e doelpunt onder trainer Xavi. In de 69e minuut de 0-4 door Ferran Torres. Met links loepzuiver in de hoek. Daarna werd er door Xavi gewisseld; de buit was immers binnen. Hij had Gavi al gewisseld voor Kessié. Pablo Torre kwam voor Araújo; Garrido (debuut) kwam voor Fati (speelde een moeilijke wedstrijd).

Elche kreeg nog een kans: kopbal op de lat. En ook nog een kans in de 92e minuut, vakkundig gestopt door ter Stegen. Alweer de 0!! Het verschil in balbezit was niet eens zo groot: 44-56. Maar de mannen uit Elche waren duidelijk de onderliggende partij tegen een FC Barcelona dat zeker niet in zijn beste opstelling speelde.

Volgende wedstrijd: El Clásico in het kader van de 2e wedstrijd halve finale Copa del Rey. Woensdag 5 april 21.00 uur. Hopelijk zijn de geblesseerden dan weer fit. Want Madrid is natuurlijk geen Elche!!

Visca Barça!!!

Opstelling: ter Stegen, Alba, Koundé, Alonso, Araújo (76”Pablo Torre), García, Gavi (62 Kessié), Roberto, Ansu Fati (82”Garrido), Torres, Lewandowski

Foto: fcbarcelona.com