Nieuws Januari 2016

Enrique en Busquets tevreden

Barcelona won op zaterdagmiddag met 1-2 de lastige uitwedstrijd bij Málaga, en ondanks dat het spel niet van het gewenste en gebruikelijke niveau was waren de drie punten meer dan welkom. Barcelona heeft hierdoor optimaal geprofiteerd van de misstappen van de concurrentie, aangezien Atlético Madrid niet verder kwam dan een 0-0 score tegen Sevilla in het eigen stadion, en Real Madrid met 1-1 gelijkspeelde op bezoek bij Real Betis. Hierdoor heeft Barcelona na 20 duels 48 punten, en kan het op zaterdag in het Camp Nou het verschil met Atlético uitbreiden naar drie punten, en dat met nog een duel minder gespeeld. Busquets en Luis Enrique haalden opgelucht adem na het duel tegen Málaga, en koesterden de zwaarbevochten drie punten.

De middenvelder die zijn normale niveau ook niet kon halen in La Rosaleda, sprak na afloop met de aanwezige pers. ''De eerste helft was enorm moeilijk voor ons, want we verloren haast ieder duel. We hadden geluk dat we met een gelijkspel de rust wisten te halen, maar gelukkig was Málaga vermoeid na rust en speelden we beter. Deze drie punten zijn erg belangrijk, want als je ook de lastige wedstrijden weet te winnen word je uiteindelijk kampioen.'' Captain Andrés Iniesta was een van de weinigen die een voldoende wist te scoren, maar toch was hij niet mals in zijn commentaar na het duel. ''Er is geen verklaring voor ons slechte spel uit de eerste helft. Málaga verdiende meer dan de 1-1 ruststand. We voelden ons niet op ons gemak en Málaga maakte daar goed gebruik van. Nu moeten we herstellen en ons richten op woensdag.'' Woensdag staat namelijk het bekerduel tegen Athletic Bilbao op het programma, waar Barcelona in eigen huis een 2-1 voorsprong kan verdedigen.

Trainer Luis Enrique was erg opgelucht na de zege tegen het team waar Barcelona het altijd lastig heeft. ''Málaga weet altijd moeilijkheden te bewerkstelligen als ze tegen ons spelen. Het is lastig om terug te komen na een slechte eerste helft, maar het geeft ons nieuwe kracht om een wedstrijd te winnen waar het spel niet goed was. Málaga speelde goed en de problemen die we kregen kwamen niet alleen door onze eigen fouten maar ook door het goede spel van Málaga. Gelukkig gaf het doelpunt ons het benodigde vertrouwen.'' Lionel Messi werd matchwinner met een fraaie volley. Barcelona is inmiddels al tijden ongeslagen, en de laatste nederlaag was in Sevilla op 3 oktober van het vorige kalenderjaar. Inmiddels zijn er 24 wedstrijden voorbijgegaan zonder dat de ploeg van Luis Enrique werd verslagen.