Nieuws Maart 2010

Eric Abidal fit voor Arsenal

FC Barcelona legt deze week de nek aan nek race om de landstitel opzij om zich volledig op de kwartfinale van de Champions League te storten. Woensdagavond wacht een hels karwei om in Londen tegen Arsenal een goed resultaat te behalen voor de return, die zes dagen later in Camp Nou wordt beslecht.

In de aanloop naar de Europese kraker kregen de blaugranas een tegenslag te verwerken met de blessure van Andrés Iniesta. Daartegenover stond de positieve mededeling dat Eric Abidal na een lange revalidatie terug is bij de spelersgroep. De Fransman zou woensdag al zijn vertrouwde positie als linksachter kunnen innemen.

Het zal geen gemakkelijk opgave worden in het ‘Emirates Stadium’, alwaar de Gunners sinds de verhuizing in 2006 maar één keer in Europees verband verloren. Dat was vorige seizoen tegen de latere finalist Manchester United. Deze jaargang gingen achtereenvolgens Celtic, Olympiacos, AZ, Standard Luik en FC Porto onderuit.

Barcelona is Arsenal in de lange clubhistorie niet echt vaak tegengekomen. Buiten de C-L finale van 2006 in Parijs om, kwamen de clubs elkaar één keer eerder tegen in de Champions League. In seizoen 1998-1998 wonnen de blaugranas in Londen – destijds uitgeweken naar Wembley – met 2-4. Bergkamp en Overmars waren toen de doelpuntenmakers bij Arsenal, terwijl Cocu één van de vier Barça goals aantekende. In Camp Nou was een week eerder 1-1 geworden.