Nieuws September 2008

Espanyol - Barça 1-2

FC Barcelona heeft in de beladen stadsderby tegen rivaal Espanyol aan het langste eind getrokken. In een wedstrijd die bol stond van de incidenten bracht een strafschop in de laatste seconde van de blessuretijd de beslissing. Messi mocht het cadeautje van scheidsrechter Medina Cantelejo afmaken, waardoor er een uiteindelijke 1-2 op het scorebord kwam te staan.

Een niet goed spelend Barça kreeg daarmee wel waar het 't meeste recht op had. Vanaf de eerste minuut lieten de blaugranas de intentie zien te willen winnen. Espanyol werd in de eigen zestien gedrukt, maar de omsingeling leverde geen doelpunt op. Henry, als vervanger van Eto'o in de spits geposteerd, en Xavi waren er het dichtst bij, maar met name het schot van Xavi spatte op de lat. Zoals wel vaker bij Barça put de tegenstander moed uit het gepruts van kansen door de blaugranas en ook nu was het Espanyol dat, op een discutabele manier, op voorsprong kwam. Keeper Valdés werd opzichtig in de rug geduwd waardoor Coro de 1-0 kon binnenwerken. Barça liet zich door deze tegenvaller niet uit het veld slaan en bleef volop de aanval spelen. De grootste kansen waren aan Alves en Henry echter niet besteed. Vlak voor rust kreeg Espanyol speler Nené zijn tweede gele kaart voorgehouden, waardoor Barcelona de gehele tweede helft met een man meer mocht spelen. Guardiola zette al zijn aanvallende vermogen in door naast Henry en Messi ook Eto'o en Bojan in te zetten. Lang moest gewacht worden op een succesje, maar na een 10 minuten durende pauze, ingelast vanwege het gooien van vuurwerk op de tribunes door de Boixes Nois, was het dan toch raak. Xavi stuurde Henry met een prachtige dieptepass alleen op Espanyol doelman Kameni af. Daar waar het leek dat Titi de bal zou gaan verspelen, tikte Kameni de bal tegen zijn verdediger Jarque op en kon Henry de terugkaatsende bal alsnog in het lege doel prikken. Barça rook door dit presentje de overwinning en ondanks verwoede pogingen dit op een normale manier te doen, had het scheidrechter Medina nodig om een strafschop te geven aan Eto'o, die zich opzichtig liet vallen in de zestien. Messi liet het buitenkansje niet onbenut, waardoor Barça haar derde overwinning op rij mocht vieren. Er zal nog lang na worden gesproken over deze hete derby, die voor het laatste in het Olympische stadion op de berg Montjuich werd gespeeld.

Beelden van de wedstrijd zijn te zien onder de spelersinfo van Thierry Henry.

Opstelling: Valdés, Alves, Piqué, Puyol, Abidal (53. Eto'o); Xavi, Busquets (65. Bojan), Gudjohnsen (61. Keita); Messi, Henry, Iniesta