Nieuws November 2012

FC Barcelona 113 jaar

Donderdag was de verjaardag van FC Barcelona. De Zwitser, Joan Gamper, richtte 113 jaar geleden met elf anderen in het Solé Gymnasium FC Barcelona op.

Gamper werd op 22 november 1877 geboren Winterthur en voetbalde al in Zwitserland op hoog niveau bij Basel, FC Excelsior en FC Zurich. Voor zijn komst naar Barcalona voetbalde hij tevens in Frankrijk bij FC Lyon. Werk bracht Gamper in 1898 naar Barcelona waar hij al snel op zoek ging naar een voetbalteam. Op 22 oktober 1899 plaatste Gamper een advertentie in het Los Deportes magazine waarin hij naar medestanders zocht om een voetbalclub op te richten.

Enkele weken later kwamen Gualteri Wild, Lluís d’Ossó, Bartomeu Terrades, Otto Kunzle, Otto Maier, Enric Duca, Pedro Cabot, Carlos Pujol, Josep Llobet, John Parsons en William Parsons naar het Solé Gymnasium om samen met Joan Gamper FC Barcelona op te richten. De zes Catalanen en zes buitenlanders namen hun intrek in het eerste hoofdkantoor van de club (een kamer met een tafel en vier stoelen) in hetzelfde gebouw als waas het Solé Gymnasium en het Los Deportes magazine gehuisvest was; Montjüic del Carme Avenue 5.

De eerste vergadering van Football Club Barcelona duurde die dag slechts twee uur, van negen tot een paar minuten na elf uur, waarin Gualteri Wild de president, Luis de Ossó de secretaris, Bartomeu Terrades de penningmeester en Joan Gamper de aanvoerder van Barça werd. De kosten voor een lidmaatschap bij de club werd vastgesteld op twee pesetas. Alleen de spelers werden in die dagen lid van de club. FC Barcelona was niet groot genoeg om supporters te hebben.

De besluiten over de clubkleuren en het logo werden doorgeschoven naar een tweede vergadering, die plaatsvond op 13 december, vijf dagen na de eerste officiële wedstrijd van Barça in het Bonanova Velodrome. De kleuren blauw en rood zijn sinds die tweede vergadering de officiële clubkleuren en het logo is gebaseerd op het logo van de stad Barcelona. Het logo werd in de loop der jaren wel steeds iets gemoderniseerd.