Nieuws April 2012

FC Barcelona - AC Milan 3-1

De return van de Champions League kwartfinale beloofde een spannende wedstrijd te worden: voor beide ploegen stond het ticket naar de halve finale op het spel. FC Barcelona ontving AC Milan in het eigen Camp Nou en in de blaugrana opstelling startten maar liefst negen spelers uit eigen jeugd. Vanaf de bank keken Pinto, Adriano, Alexis, Keita, Thiago, Pedro en Tello toe, wat betekende dat Afellay vooralsnog niet zijn rentree zou maken. Voorafgaand aan de wedstrijd liet het publiek zien als twaalfde man achter Barça te staan met de leus “Sempre Junts!” in mozaïek.

Milan begon brutaal aan de wedstrijd, maar het was Messi die dicht bij een vroege openingsgoal na een schitterende pass van Fàbregas. De kleine Argentijn had het vizier echter nog niet op scherp en schoot nét naast het Italiaanse doel. Na tien minuten spelen kon Fàbregas een mooie run niet afronden, maar in de rebound werd Messi onderuitgehaald en wees de Nederlandse scheidsrechter terecht naar de stip. Uiteraard stond Barça’s wonderkind achter de bal en met deze 1-0 is Messi de jongste speler ooit die 25 goals heeft gescoord in de knock-out fase van de Champions League.

Barça, wetende dat 1-0 een gevaarlijke score is, probeerde door te drukken en Milan kwam maar moeilijk van haar eigen helft af. Puyol was dicht bij een doelpunt vanuit een aardige corner, maar schoot net tekort. Als reactie leek Milan terug te vallen op een verdedigende tactiek, waarbij zeker zeven spelers in het wit achter de bal stonden tegenover een dreigend Barça. Maar in de 31e minuut kwam het moment waar Milan op loerde. Nocerino was de man die de eerste beste kans voor de Italianen omzette in een zeer belangrijk doelpunt, waarna Barça weer vanaf nul kon beginnen. Een paar minuten later schoot Xavi hard op de vuisten van Abbiati. Toch werkte Nesta, al een paar keer goed weggekomen met een waarschuwing, zich in de veertigste minuut in de nesten toen hij Busquets vasthield bij een blaugrana corner, wat gezien werd door de scheidsrechter. Tot grote ontsteltenis van de Italianen legde hij de bal opnieuw op de stip en ditmaal stuurde Messi de keeper de verkeerde hoek in om de penalty te verzilveren: 2-1. Vlak voor rust kreeg Milan nog een grote kans met een vrije trap net buiten de zestien, maar de haast ongeziene Ibrahimović schoot hard in de muur. Barça kon weer ademhalen en met de 2-1 op het scorebord kwam de spannende eerste helft tot een einde.

Maar met een tegenstander als AC Milan was de wedstrijd nog niet gespeeld. De Italianen begonnen na rust inderdaad sterk aan de wedstrijd met veel druk, naargeestig op zoek naar de gelijkmaker, maar het was aan de andere kant waar de doodssteek viel. Een schot van Messi werd geblokt door de Italiaanse verdediging, maar de bal belandde voor de voeten van Iniesta en Barça’s nummer acht wist daar wel raad mee: hij rondde knap af en zette daarmee de 3-1 op het scorebord, die hij opdroeg aan zijn jarige dochtertje.
Voor Milan werd het een lastige klus om terug te komen, maar de ploeg gaf zich niet gewonnen en kwam er gevaarlijk uit toen Robinho de verdediging van zich afschudde en Valdés tot actie dwong; de scheidsrechter had echter al afgefloten voor buitenspel wegens hands van Robinho. Voor Seedorf was de wedstrijd, misschien wel zijn laatste, afgelopen en de handen van Camp Nou gingen op elkaar bij zijn aftocht. Even later kreeg Xavi een staande ovatie toen hij plaatsmaakte voor Thiago. De jongeling kreeg op aangeven van Messi een schitterende kans om alle hoop van de Italianen te verpletteren op, maar hij schoot net naast.

Met nog twintig minuten op de klok sukkelde de wedstrijd in. De ingevallen Pato kreeg een grote kans om Milan weer enigszins in het duel te brengen, maar Valdés reageerde alert. Hierna kabbelde de wedstrijd rustig voort richting het einde en was de glans van die spectaculaire eerste helft eraf. Adriano was nog héél dicht bij de 4-1 na een goede actie, maar zijn doelpoging was te zwak en de bal ging naast. Barça kreeg het toch even benauwd in de laatste paar minuten toen Milan nog even aanzette, maar Valdés maakte een uitstekende redding. De vier minuten extra tijd stonden in het teken van een hele rits aan gele kaarten en een vrije trap voor Barça net buiten de Italiaanse zestien. Messi, op zoek naar een hattrick, schoot echter over en daarmee bleef de stand 3-1. Hoewel Milan zich kranig geweerd had en het Barcelona behoorlijk lastig had gemaakt, waren het de blaugranas die aan het langste eind trokken en zich voor de vijfde keer op rij verdiend kunnen gaan opmaken voor de halve finale.

Opstelling FC Barcelona:
Valdés, Piqué (75’ Adriano), Alves, Mascherano, Puyol, Sergio Busquets, Iniesta, Cesc Fàbregas (77’ Keita), Xavi (63’ Thiago), Messi en Cuenca.

Opstelling AC Milan:
Abbiati, Antonini, Nesta, Mexès, Abate, Nocerino, Ambrosini, Seedorf (60’ Aquilani), Boateng (69’ Pato; 83’ Maxi Lopez), Robinho en Ibrahimović.

Bekijk hier de samenvatting van de wedstrijd en hier de reactie van Mascherano aan de verslaggever van Sport1.