Nieuws Mei 2011

FC Barcelona - Depor 0-0

Het hoogtepunt van de wedstrijd FC Barcelona - Deportivo vond zondagavond ná het laatste fluitsignaal van de scheidsrechter plaats. Na 90 soms slaapverwekkende minuten bracht de uitreiking van de kampioensbokaal het stadion in extase. Puyol en Xavi kregen de belangrijkste trofee van het seizoen uit handen van de voorzitter van de Spaanse voetbalbond, de heer Villar, uitgereikt, waarna een mooi feest in het volgepakte stadion losbarstte. De spelers bedankten het publiek al dansend op verscheidene ererondjes en met een daverend vuurwerk werd de feestavond afgesloten.

Aan het begin van de avond was er met de pasillo ook een mooi moment te noteren, de traditionele erehaag die de spelers van tegenstander Deportivo vormde waar doorheen de opkomende blaugranas het veld betraden. Voor de aanwezige socios was het vervolgens gek opkijken, want er was door coach Guardiola wel een heel groot blik aan canteranos geopend om de bekende sterren een vrije avond te geven. Met de gedachte reeds op Wembley gericht gaf Guardiola onder andere Xavi, Iniesta, Villa, Pedro, Messi en Busquets rust. Alleen Valdes, Mascherano, Abidal en Keita gaven enigzins een bekend gezicht aan een elftal, dat verder uit veel eigen kweek bestond. Zo stonden centraal achterin Fontàs en Bartra, mochten Dos Santos en Thiago op het middenveld starten. Voorin moesten de aanvallers Jeffren, Afellay en de weer herstelde Bojan voor doelpunten zorgen.

Het was daarom te verwachten dat Barcelona moeite zou hebben het traditionele voetbal op de mat te leggen. Deportivo, dat nog altijd voor lijfsbehoud strijdt, stelde zich verdedigend op, hopende op een succesvolle counter. Dit spelbeeld leverde een saaie wedstrijd op, want het jonge elftal van Guardiola was niet in staat een bres te slaan in de blauwwitte muur van Depor, terwijl de Galiciers ook zelf amper gevaar konden stichten. Opvallend was te zien dat Afellay gedurende de wedstrijd de meest creatieve speler van Barcelona werd.

In de tweede helft wisselde Guardiola alleen de ervaren krachten Mascherano en Abidal voor Alves en Maxwell, waardoor het spelbeeld niet echt veranderde. Barcelona had de controle, maar miste de finesse om voorin het juiste eindstation van een aanval te vinden. Bojan was dichtbij een doelpunt, maar echt grote mogelijkheden waren er niet. En zo sleepte de wedstrijd zich naar het einde, waarin de gasten uit Coruña nog een geweldige kans kregen om een stiekeme 0-1 uit Camp Nou weg te stelen. Xisco zag zijn inzet echter gestopt door Valdés, die daardoor opnieuw de nul hield, waardoor hij zijn titel van ´Zamora´, de minst gepasseerde doelman van de Primera División mag prolongeren.

Met de puntendeling zag Barcelona de kans vervliegen het puntenrecord (99 punten) van vorig seizoen te evenaren, een klein detail dat te verwaarlozen is afzettende tegen de derde achtereenvolgende landstitel (de negende van coach Guardiola in 3 seizoenen!). De ontvangst van de kampioensbokaal werd dan ook terecht met grote elan gevierd. Alle spelers van Barcelona gaven de fans in Camp Nou een mooie toegift en beloofden over twee weken nogmaals een ereronde over het veld te lopen, alleen dan met de Champions League.

Opst: Valdés, Bartra, Fontàs, Mascherano (54. Alves), Abidal (54. Maxwell), Dos Santos (82. Romeu), Keita, Thiago, Jeffren, Afellay en Bojan