Nieuws Februari 2010

FC Barcelona-Getafe 2-1

FC Barcelona heeft zaterdagavond een moeizame overwinning bijgeschreven. De blaugranas moesten het grootste gedeelte van de wedstrijd tegen Getafe met 10 man spelen, omdat verdediger Piqué binnen het half uur een rode kaart kreeg. Barcelona eindigde het duel zelfs met negen man, ook Rafael Márquez zag in de slotfase rood.

Aan de aftrap was er een verrassing te melden. De licht geblesseerde Alves moest in de warming up afhaken en in zijn plaats koos Guardiola voor Maxwell. De ex Ajacied speelde op de rechtsachterpositie niet op zijn gebruikelijke plek, maar het bleek in de openingsfase een goede keuze. De Braziliaan wist de Argentijn Messi goed te vinden en dit leidde tot een aantal gevaarlijke aanvallen. Al na 7 minuten kreeg Barcelona een corner, die in eerste instantie moeizaam werd weggewerkt. In de rebound legde Touré slim terug op Messi die een weergaloze boogbal ten uitvoering bracht. Zo kreeg Barcelona de vroege voorsprong dat het natuurlijk graag wilde. De Catalanen schakelden ook meteen door en de 2-0 hing constant in de lucht. Een fraaie uitval via Maxwell en Messi kwam via een een-twee met Ibrahimovic terug bij de wereldvoetballer die de bal tussen de benen van de keeper door wilde schieten. Dit mislukte jammerlijk.

Na een klein half uur draaide de wedstrijd ineens om. Een foutje van Ibrahimovic leek in eerste instantie opgelost te worden door Piqué. Deze speelde de bal echter te ver voor zich uit en kwam te hard in. Zo hard zelfs dat de scheidsrechter Vitienes hem bestrafte met een directe rode kaart. Zowel in deze beslissing als alle die zouden volgen liet de man zien bepaald geen thuisfluiter te zijn. Getafe kreeg hierdoor moed en Barcelona was duidelijk de weg kwijt. Toure zakte een linie terug en Keita nam de positie van hem over. Even leek Getafe op gelijke hoogte te komen maar keeper Valdés redde een paar keer allert. Hoewel de beste kans absoluut nog voor Barcelona was. Ibrahimovic omspeelde de keeper wel maar vond nog een speler van Getafe op de doellijn.

Na de pauze leek er aanvankelijk een zelfde spelbeeld te ontstaan. Soldado, een oude 'bekende' uit Madrid was nog het dichtst bij de gelijkmaker maar echt gevaarlijk werden de mannen uit de voorstad van Madrid eigenlijk niet. Barcelona loerde op de counter onder aanvoering van een met vlagen weergaloze Iniesta. Keita kwam oog in oog met de doelman in het keepersgebied maar wist desondanks toch nog naast te schieten. Even later was het wel raak. Het afjagen van de verdediging van Getafe leidde tot balverlies dat razendsnel afgestraft werd. Messi had een fraai steekballetje op Xavi in gedachten maar de bal kwam ietwat gelukkig nogmaals bij hem in de voeten. In tweede instantie stond Xavi nog steeds vrij en hij wist de bal beheerst in te schieten.

En zo leek de wedstrijd naar een toch nog simpele 2-0 overwinning te gaan, ware het niet dat scheidsrechter Vitienes nog een aardig toetje in gedachten had. Een zeer lichte aanraking van Márquez met Soldado werd bestraft met zowel een rode kaart als een penalty. Het cadeautje werd aangenomen door Soldado en dit zorgde uiteindelijk voor de 2-1 eindstand. Een knappe overwinning uiteindelijk tegen een stugge ploeg en bovenal een zeer zwakke leiding.

Klik hier voor beelden van de samenvatting

FC Barcelona : Valdés, Maxwell, Milito, Piqué, Abidal, Touré (Márquez), Xavi, Iniesta (Pedro), Keita, Ibrahimovic (Busquets), Messi

Getafe : Codina, Mane, Cata Diaz, Rafa, Torres, Boateng, Parejo, Rios, Albin, Miku, Soldado

Gerelateerd nieuws