Nieuws Februari 2024

FC Barcelona-Granada CF

Zondagavond 21.00 uur speelt FC Barcelona de (op papier gemakkelijke) wedstrijd tegen Granada CF uit Granada, Andalusië. Granada Club de Fútbol bezet op dit moment de op 1 na laatste plaats in La Liga (23 wedstrijden, 12 punten). Geen hoogvlieger dus. Het is aan Barça om niet te lichtzinnig over deze wedstrijd te denken.

Granada CF promoveerde in 2019 uit de Segunda Division A. Thuisstadion is het Estadio Nuevo Los Cármenes (bijna 20.000 plaatsen). De club werd opgericht in 1931. Trainer: Alexander Medina. Gestreept rood-wit shirt en blauwe broek.

Erelijst: 3 x kampioen in de Tercera División; 3 x kampioen in de Segunda División B en 4 x kampioen in de Segunda División A. In de Europa League o.a. winst op Tiblisi, Malmö, Nicosia, Napoli en Molde. 2-2 gelijkspel tegen PSV (na 2 wedstrijden). Bekende spelers: Nolito, Rodríguez, Martins, Muriel, Torje, Uche. Bekende trainers: Eizaguirre, Fernández, Alcaraz (2x), González López, Tony Adams, Moreno, Paco López.

Granada is een prachtige studentenstad. Lekker weertje!! 250.000 inwoners. Uitzicht op de Sierra Nevada (= besneeuwde bergketen). In 2022 won de Nederlander Thymen Arensman de rit naar de de top van berg in de Ronde van Spanje. Boven de stad ligt het Alhambra: een middeleeuws paleis en fort van de Moorse heersers van het koninkrijk Granada. Zeer de moeite waard om te bekijken! Kunststudenten kunnen er hun hart ophalen.

Het Alhambra staat op de Werelderfgoedlijst van UNESCO. Bezienswaardigheden? Te veel om op te noemen! 10 kerken, 9 musea, kathedralen, paleizen, kloosters. Een vakantie naar Granada is zeer de moeite waard.

En dan de wedstrijd. Die natuurlijk gewoon gewonnen moet worden. Aansluiting met de koplopers is van belang. Gelukkig zijn Ter Stegen en Raphinha weer op het trainingsveld te zien. Blijven over 6 geblesseerden. Gavi (kruisband), Balde (pees), Alonso (rug), Félix (enkel), Torres (hamstring) en Roberto (spieren). Ook nog 1 geschorste speler: Roque. De selectie zal aangevuld worden met spelers als Cubarsi, Fort, Casadó, Guiu en Alarcón.

Het moet de 3e overwinning op rij in La Liga gaan worden. Op zaterdag 18.30 uur speelt Real Madrid de topper tegen Girona. Een gelijkspel zou mooi zijn!!

Visca Barça!!

Foto: fcbarcelona.com