Nieuws Mei 2010

FC Barcelona is de beste kampioen

FC Barcelona is statistisch gezien de beste kampioen van Europa. De ploeg van Pep Guardiola behaalde namelijk niet alleen de meeste punten maar ook de meeste zege's, het beste doelsaldo en de minste nederlagen. Alleen Atletico Madrid wist haar thuisduel te winnen van de Blaugranas.

In dat licht is een vergelijking met andere topcompetities aardig. Zo won Champions League winnaar Inter Milaan 'slechts' 24 wedstrijden en Engels kampioen Chelsea won 27 partijen. Bayern Munchen kwam niet verder dan 20 overwinningen maar in Duitsland zijn er maar 18 ploegen in competitie.

De Catalanen wordt nog wel eens verweten over een mindere verdediging te beschikken. De cijfers leren ons echter het tegenovergestelde. FC Barcelona incasseerde in 38 wedstrijden slechts 24 tegendoelpunten. Ook dat is een Europees record. Inter kreeg er 34 tegen, Chelsea 32, Bayern 31 en de Franse kampioen Olympique Marseille 36.

De ene verliesbeurt tegen Atletico is ook een erevermelding waard. Alleen onze 'eigen' kampioen FC Twente en het Portugeese Benfica kwamen in de buurt met slechts twee verliesbeurten.