Nieuws Januari 2011

FC Barcelona - Levante UD 2-1

Het nieuwe jaar was nog geen twee dagen oud of de spelers van FC Barcelona maakten zich alweer op voor de eerste wedstrijd van 2011 tegen Levante UD. Al voor aanvang van de wedstrijd was dit een historisch moment in de geschiedenis van Barcelona: Xavi Hernández speelde zijn 549e wedstrijd in het blaugrana shirt, waarmee hij recordhouder Migueli evenaarde. Voor de wedstrijd werd dan ook aandacht aan deze mijlpaal besteed en deed Migueli de ceremoniële aftrap, waarna nog een eerbetoon volgde op de middencirkel ter herdenking van de oud-Barça spelers die in 2010 overleden zijn.
Daarna kon de wedstrijd beginnen. Wegens de afwezigheid van drie grote namen op het veld—Puyol (geblesseerd), Piqué (geschorst) en Messi (zondag pas teruggekeerd)—en het uitblijven van Afellay’s debuut, zag de opstelling er behoorlijk anders uit, vooral zonder het centrale duo Puyol en Piqué in de achterhoede.

De 71.681 supporters en de vier teamgenoten op de tribune zagen hoe Barcelona een ontzettend defensief Levante domineerde. De bezoekers hadden een bijna ondoordringbare muur rond het zestienmetergebied opgetrokken en Barça kreeg in het eerste kwartier maar één kans via Iniesta, die zijn schot geblokt zag. Toch zette Barça door, op zoek naar de opening, en creëerde de ploeg van Guardiola een aantal kansen via onder andere Villa, Pedro en Bojan. Levante kwam amper aan aanvallen toe, maar zette de paar keer dat de voorhoede doorbrak Valdés aan het werk; de keeper voorkwam met twee goede reddingen de voorsprong voor de bezoekers. De eerste helft eindigde na één minuut extra tijd doelpuntloos.

Barça begon de tweede helft met een goede fase en het geduld en doorzettingsvermogen werden beloond: al in de 47e minuut schoot Pedro na een pass van Alves de 1-0 erin. Niet veel later was het opnieuw raak nadat Alves op aangeven van Bojan inspeelde op Pedro, die vervolgens de bal loepzuiver inschoot: 2-0. Hierna leek het een gemakkelijke wedstrijd te worden. Barça werd eenmaal verrast door een kopbal van Levante, maar opnieuw was het Valdés die een tegentreffer voorkwam. Thiago kende een goede invalbeurt en maakte bijna de derde goal voor Barça, maar zijn inzet werd geblokt. De 77e minuut was een mooi moment voor Gaby Milito toen hij eindelijk terugkeerde op het veld: hij kreeg een warm onthaal van heel Camp Nou na zijn twee maanden afwezigheid door een blessure.

Toch keerde de wedstrijd nog, toen Stuani in de tachtigste minuut met een schitterende goal iets terugdeed voor Levante: 2-1. Hierna kwam Barcelona niet echt meer aan voetballen toe in een poging de voorsprong te behouden, terwijl Levante op jacht was naar de gelijkmaker. Maar uiteindelijk floot de scheidsrechter af, waarmee Barça een nipte en zakelijke overwinning boekte en daarmee de koppositie behoudt.
Na afloop van het duel werd Xavi gehuldigd en sprak de middenvelder iedereen toe: “Het is een eer om dit shirt te mogen dragen en ik hoop dat nog vele jaren te doen. Visca Barça, visca Catalunya!”

Opstelling FC Barcelona: Valdés, Alves, Busquets, Abidal, Maxwell (77’ Milito), Mascherano (49’ Thiago), Xavi, Iniesta, Pedro, Villa en Bojan (64’ Keita).

Opstelling Levante UD: Reina, Cerra, Nano, Robuste, Pallardo, X.Nadal (71’ Stuani), Larrea, R.Jordà (71’ Valdo), X.Torres, Del Horno en Juanlu (72’ Xisco Muñoz).