Nieuws Maart 2015

FC Barcelona - Manchester City 1-0

Barça heeft woensdagavond bij de laatste acht geschaard in de strijd om de UEFA Champions League. Tegenstander Manchester City werd in Camp Nou de eerste vijfenveertig minuten met de rug tegen de muur gezet, maar in de tweede helft werd het toch nog akelig spannend, Uiteindelijk wist Barcelona de voorsprong uit de eerste helft vast te houden, en gaat de naam van de Catalaanse club vrijdag in de koker voor de loting. Ivan Rakitic kroonde zich toch matchwinner bij FC Barcelona.

Barça moest het stellen zonder Sergio Busquets, en zijn plaats werd ingenomen door Javier Mascherano. Zijn taken als defensieve middenvelder hoefde hij in de eerste helft nauwelijks uit te voeren, want City wist zich maar zelden voor het doel van Marc-André Ter Stegen te melden, de doelman die de wedstrijden in de Champions League mag starten. Barcelona begon scherp en oogde gretig, maar het duurde een half uur voor Barcelona wist toe te slaan. Ervoor hadden onder andere Lionel Messi en Neymar al kansen gekregen, maar Joe Hart bleek een onoverkomelijk obstakel te zijn. Dit was nog maar een voorproefje van wat er de rest van de avond zou volgen,

Manchester City wist zich geen raad met de constante dribbels van Lionel Messi, die vanaf rechts kwam en steevast met de binnenkant van zijn linkervoet de bal langs de defensie krulde. Zo ook na een half uur, toen Rakitic werd bereikt. De middenvelder lepelde de bal behendig over Hart heen en zag het net trillen. Met deze openingstreffer en de dominantie tot dusver leek er geen vuiltje aan de lucht voor Barça. Lionel Messi moest maar liefst drie keer op onreglementaire wijze gestopt worden en zo werd de ene na de andere speler van Manchester City op de bon geslingerd. De frustratie was begrijpelijk, want op speelse wijze tikte Messi de bal door vele benen van tegenstanders heen, evenals het geval was geweest tegen Eibar.

Kort voor rust wilde Luis Suárez na zijn dubbelslag in Engeland ook nu zijn waarde bewijzen, maar de Uruguayaan wist een 1 op 1 kans niet te verzilveren en raakte, evenals Neymar al na 6 minuten had gedaan, de paal. Enkele vrije trappen van Messi gingen net over het doel, en Barcelona ging zeer ontspannen de rust in. In de tweede helft golfde het spel echter op en neer. Barcelona bleef de bovenliggende partij, maar ze lieten City terugkomen in de wedstrijd door zelf de kansen niet te verzilveren. City zorgde voor meer druk na het inbrengen van Jesús Navas, die Nasri verving. De Fransman had eigenlijk al niet meer op het veld mogen staan na een schandalige overtreding in het eerste bedrijf.

De tweede helft bleek een helft vol spektakel en gemiste kansen te zijn. Binnen tien minuten na rust hadden achtereenvolgens Iniesta, Rakitic, Alba en Messi al een poging op het doel van City gewaagd, maar steeds stond de geweldig keepende Hart in de weg. Na deze sprankelende openingsfase in de tweede helft nam Barça gas terug, maar hier maakte City dankbaar gebruik van. De Engelsen speelden directer en kregen in een aanval drie gigantische mogelijkheden. Na veel gefrommel binnen de zestien werd de bal in de counter door Barcelona ook niet verzilverd, en zo ging het enkele malen zonder resultaat op en neer met de kansen. Ter Stegen kwam in de problemen nadat hij de bal verspeelde aan Aguero, maar de eerste echte kans van City liet op zich wachten tot de  78ste minuut. City had niet lang meer, maar werd een handje geholpen door de scheidsrechter.

Gerard Piqué raakte Aguero nauwelijks, maar toch mocht de Argentijn een strafschop nemen. Deze schoot hij echter belabberd in, en dus kon Ter Stegen redding brengen en Barcelona voor een tegengoal behoeden. Erna kreeg Barcelona nog een stuk of vijf kansen recht voor doelman Hart, maar de doelman wist op wonderbaarlijke wijze de ene na de andere wereldredding te verrichten. Toch had hij er niets aan, want na het laatste fluitsignaal was het Barça die de zestiende van de laatste zeventien wedstrijden winnend wist af te sluiten. Ondanks meer dan 10 gemiste uitgespeelde mogelijkheden kan Barcelona zeer tevreden zijn en vol vertrouwen uitkijken naar El Clásico. Zondag om 9 uur treffen de ploegen elkaar, en eerst is er op vrijdag nog de loting voor de kwartfinales van de Champions League, die Barcelona voor het achtste jaar op rij wist te behalen.

Opstelling Barça: Ter Stegen, Piqué, Alba, Alves ('90 Adriano), Mathieu, Mascherano, Iniesta, Rakitic ('84 Rafinha), Suárez, Neymar, Messi