Nieuws Mei 2011

FC Barcelona - Manchester United 3-1

FC Barcelona heeft zaterdagavond de Champions League finale gewonnen van Manchester United. Na 90 minuten was het 3-1 voor de Catalanen en brak het grote feest uit.

Barça was de grote favoriet voor het winnen van de finale, maar velen waren toch terughoudend over de kracht van United, omdat de finale in Londen speelde. De eerste helft ging Manchester er dan ook fel tegen aan en daarbij leken de eerste tien minuten sprekend op die in Rome, twee jaar geleden. Maar Barça hield de schade beperkt en na een kwartier kwamen de spelers beter in het spel. Dit leidde na een klein half uur tot de treffer van Pedro. De kleine aanvaller kreeg via een steekpass van Xavi de bal en schoot deze hard in de korte hoek en liet Van der Sar kansloos.

Kort na de 1-0 was het alweer raak, want na een één-twee tussen Rooney en Giggs, die op het randje van buitenspel stond, schoot de eerste de bal goed achter Valdés, dit betekende de 1-1 en dat was ook gelijk de ruststand.

Na de rust was het duidelijk dat Barça snel weer op voorsprong wilde komen. En wie anders dan Messi zorgde hiervoor. Na tien minuten spelen kreeg hij een afvallende bal en dribbelde richting het doel. Hij kreeg veel vrijheid en schoot van buiten het strafschopgebied hard op doel. Van der Sar had geen antwoord op dit schot, dus 2-1.

David Villa zorgde voor de beslissing. Nadat Messi, Iniesta en Xavi nog stuiten op Van der Sar, had de keeper van Manchester geen antwoord op het geplaatste schot van Villa. Dit betekende de 3-1.  Na dit derde doelpunt, probeerde Manchester wel om aansluiting te vinden bij Barça, maar de voorsprong kwam niet meer in gevaar.  Zodoende kon Guardiola nog publiekwissels toepassen en kwamen Puyol en Afellay nog in het veld.

Het mooiste moment van deze finale was, naast de schitterende doelpunten, het moment dat de Barça spelers de 'Cup met de grote oren' in ontvangst mochten nemen. Abidal, die enkele maanden geleden nog aan kanker geopereerd werd, mocht van zijn teamgenoten als eerste de Champions League in ontvangst nemen. Dit moment gaf nogmaals aan, dat Barça meer is als een club.

Opstellingen
FC Barcelona: Valdés, Alves (88. Puyol), Mascherano, Piqué, Abidal, Xavi, Busquets, Iniesta, Pedro (90. Afellay), Messi en Villa (86. Keita).

Manchester United: Van der Sar, Fabio (68. Nani), Ferdinand, Vidic, Evra, Valencia, Carrick (78. Scholes), Giggs, Park, Rooney en Chicharito

Kijk hier de voor samenvatting van de finale.