Nieuws Maart 2010

FC Barcelona - Osasuna 2-0

Woensdagavond heeft FC Barcelona de wedstrijd tegen Osasuna moeizaam met 2-0 gewonnen. Hierdoor heeft Barça tijdelijk de leiding van de Primera División in handen en ligt donderdagavond de druk bij Real Madrid om te winnen van Getafe.

Barça zocht meteen vanaf de eerste minuut de aanval, dit leidde tot een aantal kansen voor Ibrahimovic, Henri en natuurlijk Messi. Maar de Barça spitsen hadden het vizier nog niet op scherp staan of doelman Ricardo hield de ballen uit het doel. Ondertussen zag Osasuna ook kans om een paar keer gevaarlijk uit te breken. Tijdens een van deze uitbraken, maakte Busquets een kleine overtreding, maar deze werd bestraft met een gele kaart door de scheidsrechter. In de loop van de eerste helft werd het ook steeds lastiger voor FC Barcelona om door het verdedigingsblok van Osasuna te komen. Osasuna werd ook lichtelijk geholpen door de scheidsrechter, doordat deze niet floot voor de kleine overtredingen van Osasuna op spelers van FC Barcelona. Hierdoor eindigde de eerste helft in een   0-0 ruststand.

In de tweede helft had Guardiola er voor gekozen om te starten met Pedro in plaats van Henry. Met deze wissel ging het tempo in de wedstrijd ook omhoog. Want Barça wilde graag het eerste doelpunt gaan forceren. Dit leidde tot een aantal kleine kopkansen. Maar de ballen gingen steeds net naast het doel.

Maar ongeveer twintig minuten voor tijd was het dan toch raak. Ibrahimovic mocht binnen schuiven na een harde, lage voorzet van Maxwell. Eindelijk was daar het verlossende doelpunt, niet alleen voor Barça maar ook voor Ibrahimovic. Want hij had alweer een paar kansen gemist en het was al weer lang geleden dat Ibra een kans goed afrondde. Na dit doelpunt probeerde Osasuna er toch weer een paar keer eruit te komen, maar de verdediging van Barça stond steeds goed. Ook Barça bleef de druk hoog houden. Dit resulteerde in de laatste minuut tot een doelpunt van Bojan. Hij kon de bal binnen tikken na een goede voorzet van Iniesta. De 2-0 was enkele minuten later ook de eindstand.

FC Barcelona: Valdés, Alves, Puyol, Milito, Maxwell, Busquets (Keita), Touré, Iniesta, Messi, Henry (Pedro), Ibrahimovic (Bojan)

Osasuna: Ricardo, Azpilicueta, Miguel Flaño, Josetxo, Monreal, Puñal, Nekounam (Calleja), Vadócz, Juanfran (Rúper), Camuñas, Masoud (Galán)