Nieuws April 2012

FC Barcelona - Real Madrid 1-2

Het is FC Barcelona niet gelukt om de laatste kans op de titel te pakken. In een vol Camp Nou (99.252 supporters) won een efficiënter Real Madrid de ietwat tegenvallende Clásico: 1-2.

Guardiola begon met een verrassende opstelling: Sanchez, Fàbregas en Piqué begonnen op de bank, waar Tello, Thiago en Adriano wel startten. Afellay zat wederom op de tribune. Vooral Thiago speelde wat nerveus en leed veel balverlies. De aanvallers van FC Barcelona stonden verstopt achter een Madrileense muur en ook Xavi bleek niet 100 % fit. De Madrilenen zetten goed druk, vaak al op de helft van Barça. Kansen leverde hen dit niet op, maar de Blaugrana's waren er wel van onder de indruk. Het zo geprezen 'Tiki-Taka' kon niet gespeeld worden en vooral in de counter en door de lucht was Real sterker. Dat bleek ook bij een corner, na ruim een kwartier spelen. Valdés kon de bal in eerste instantie nog net weg werken, maar mede door het niet alert genoeg weg werken van aanvoerder Puyol, kon Khedira alsnog binnen tikken. Tot aan de rust wist Real Madrid stand te houden, ook al kregen de Catalanen wel iets meer kans. Zo wist Xavi een slimme pass van Messi niet binnen de palen te schieten en miste Tello vaak de goede balcontrole. Met 0-1 dropen de Catalanen af bij rust.

De tweede helft begon waar de eerste was geëindigd: Real zette goed druk, Barça miste inspiratie. Messi zat ook niet goed in de wedstrijd en Busquets en Thiago gingen door met balverlies weg geven. Xavi schoot nog wel op goal, maar Casillas stond er wanneer hij nodig was. Zijn schot betekende ook meteen een wissel en Xavi was zichtbaar geïrriteerd. Zijn invaller, Alexis Sanchez, bleek voor even een gouden wissel: Tello schoot een afvallende bal op Casillas, Messi schoot opnieuw en Sanchez wist na twee persoonlijke pogingen toch nog raak te schieten. Heel even geloofde Barça er weer in, totdat ze weer slordig balverlies leden. Een vlijmscherpe counter via Ozil kwam bij Cristiano Ronaldo terecht. De topscorer kon, vrij simpel, voorbij Valdés schieten, waardoor de gelijke stand maar drie minuten aanhield. Real Madrid gooide de wedstrijd op slot en Barça, waar Fàbregas en Pedro nog invielen, wist niet meer te imponeren. Mede door veel  tijd te rekken en irritante overtredingen te maken, wist Real Madrid het kampioenschap zo goed als zeker vast te stellen.

Real Madrid staat nu zeven punten voor op nummer twee FC Barcelona, met nog vier wedstrijden te spelen. Beide ploegen moeten komende week nog een verliespartij goed maken in de return om een ticket in de Champions League finale. Barça neemt het dinsdag op tegen Chelsea, waar het in Londen met 1-0 verloor, Real Madrid speelt thuis tegen Bayern Munchen, waar in Duitsland met 2-1 werd verloren. FC Barcelona speelt overigens ook nog de finale om de Copa del Rey, op 25 mei tegen Athletic Bilbao.

Opstelling FC Barcelona: Valdés, Alves, Mascherano, Puyol, Adriano (73' Pedro), Xavi (69' Alexis), Busquets, Thiago, Iniesta, Messi en Tello (81' Fàbregas).

Klik hier voor de samenvatting van Sport1.