Nieuws Februari 2023

FC Barcelona stevig op kop

Het is maar goed dat een wedstrijd uit 2 helften bestaat. Wat in de 1e helft niet lukt, ging in de 2e helft een stuk beter. Donderspeech van Xavi? Het leek er wel op. 3 punten waren noodzakelijk om Madrid (dat met 1-0 verloor van Mallorca) op 8 punten achterstand te zetten. Andere topploegen verloren ook bijna allemaal hun wedstrijd. Zie verderop de stand op dit moment.

Het was de 79e keer dat beide ploegen elkaar troffen. Helaas moest Busquets met een blessure al in de 5e minuut het veld verlaten. Vervanger: Kessié. Er was bijna geen doorkomen aan: Sevilla speelde in een 5-4-1 opstelling. 1e kansje was voor Lewandowski in de 15e minuut. Vervolgens een kopbal van Aroújo die net naast ging. Een omsingeling van Sevilla waar lastig door heen te spelen viel.

Verhouding balbezit: 66-34%. Barça was ook niet bij machte de burcht te slechten. Tempo te laag, foute passes, geen oplossingen. Xavi was duidelijk niet tevreden. Nog wat kleine kansen maar dat was het dan wel in de 1e helft.

Maar dan die 2e helft: meer werklust, meer druk, betere passing, zijkanten bezet. Een doelpunt kon niet uitblijven. Slim passje van Kessié op Jordi Alba: 1-0. En Barça hield het tempo hoog. In de 70e minuut 2-0 door Gavi na een pass van Koundé en een assist van Raphinha. Lewandowski werkte hard maar had weinig geluk. Een vrije trap in de 77e minuut ging net naast het doel. In de 78e minuut de bevrijdende treffer op naam van Raphinha: 3-0. Hij is niet altijd gelukkig in zijn acties maar werkt er hard voor. Hij werd daarmee man van de wedstrijd.

Tijd om te wisselen: Ansu Fati voor Gavi; Alonso voor Araújo; Balde voor Alba; Ferran voor Raphinha. 1 keer moest ter Stegen nog in actie komen (kopbal Sevilla).

Doel: winnen. Resultaat: gelukt. Gevolg: voorsprong op alle topploegen. FC Barcelona neemt een voorschot m.b.t. het winnen van de titel in het seizoen 2022/2023. Natuurlijk volgen er nog vele wedstrijden (bv. die tegen Madrid op 19 maart). Maar als het spel wordt gespeeld zoals in de 2e helft dan moet het goed komen. Zeker met een fitte Dembélé erbij.

Zie hieronder de stand:

1. FC Barcelona 53

2. Real Madrid 45

3. Real Sociedad 39

4. Atlético 35

5. Villarreal 31

Visca Barça!!

Opstelling: ter Stegen, Koundé, Araújo (80”Alonso), Christensen, Alba (84”Balde), Pedri, Busquets (5”Kessié), Frenkie, Raphinha (84” Ferran Torres), Lewandowski, Gavi (80”Ansu Fati)

Foto:fcbarcelona.com