Nieuws Oktober 2010

FC Barcelona – Valencia CF 2-1

Na een lange stilte in de competitie wegens internationale verplichtingen kwam Barça op 16 oktober weer in actie. Voor aanvang van de wedstrijd werd er een minuut stilte gehouden wegens het recente overleden van de Spaanse voetballer Juan Carlos Arteche (Atlético Madrid), Spaanse keeper José ‘Pepín’ Casas Gris (Las Palmas en Real Betis) en Augustín Domínguez, de ex-directeur van de Federación Española de Fútbol. Daarna ging in Camp Nou de wedstrijd tegen koploper Valencia in het bijzijn van 87,975 toeschouwers en met een nieuw gelegde grasmat van start.

Ondanks dat Barcelona vervuld was van hoop op winst na vijf punten te hebben laten liggen in eerdere thuiswedstrijden, was het balbezit in de eerste tien minuten voornamelijk voor de ploeg van Unai Emery. In de twintigste minuut kwam de eerste echte kans voor Barça toen Villa vrijkwam in het strafschotgebied maar jammerlijk niet tot scoren kwam. Ook Xavi deed een poging, maar zijn schot van buiten het strafschopgebied werd goed door Valencia keeper César gepareerd. Aan de andere kant van het veld kwam Valencia bijna op voorsprong nadat Mathieu de bal richting doel kopte vanuit een corner, maar miste. Barça kreeg meerdere kansen, maar kwam niet tot scoren en ook Valencia was dreigend. Villa creërde een kans voor zichzelf, maar zijn doelpoging ging wijd naast. In de 37e minuut nam Valencia de leiding, toen Mathieu via de linkerkant opkwam en voorgaf aan Pablo, die de voorzet afwerkte: 0-1. Vlak daarna was Valencia dicht bij de tweede goal, maar Valdés voorkwam de 0-2. Messi kreeg een kans om een gelijke stand te behalen, maar kreeg de rebound niet goed mee en miste, waardoor Barça met een 0-1 achterstand de rust in ging.

De tweede helft zag een dominanter Barça. Guardiola’s ploeg ging na de rust meteen goed van start toen in de 47e minuut Xavi en Iniesta vloeiend combineerden en Iniesta de bal achter Valencia keeper César kon schuiven: 1-1. De tegengoal van Barça leek een stormvloed aan kansen voor de blaugranas te hebben ontketend. Met name Villa kreeg kans na kans; na een individuele actie kwam Villa door vanaf links, maar Valencia kon de bal wegwerken. Een paar minuten later bereikte een lange cross van Alves Villa’s hoofd, maar de keeper kon de kopbal van de lijn houden.
In de 63e minuut was het eindelijk raak en kwam Barça verdiend op voorsprong na een vernietigende kopbal van Puyol op aangeven van Xavi: 2-1. Messi was dichtbij de derde goal na een individuele actie, maar de keeper verwerkte Messi’s schot wat onhandig tot een corner. Niet lang daarna was het wederom Villa die een enorme kans kreeg, toen hij op aangeven van Iniesta tussen de verdedigers door sneed en één op één met de keeper kwam, maar door een inschattingsfout van Villa voorkwam de keeper een doelpoging en ook een later schot van Villa werd geblokt. Toch ging hij onder luid applaus van het veld af toen hij voor Pedro gewisseld werd, nadat ook Xavi zijn plaats had afgestaan aan Mascherano. Abidal kwam als laatste het veld op voor Keita met nog maar een paar minuten op de klok.

Het einde van de wedstrijd werd gemarkeerd door wat opstootjes; César kreeg een gele kaart na een meningsverschil en ook Valdés en Anduriz werden bestraft met geel. Even leek Barça toch nog een derde goal te scoren, maar Messi’s goal via de borst werd afgekeurd wegens buitenspel.
Na 95 minuten klonk het eindsignaal en schalde Barça’s clublied uit de speakers. Terwijl Alves nog de confrontatie aanging met een Valencia-speler, namen de andere spelers het applaus in ontvangst na hun verdiende overwinning. Met de volle drie punten op zak heeft Barça de reeks verloren thuiswedstrijden doorbroken en treedt het vol goed vertrouwen de eerstvolgende wedstrijd, de Champions League wedstrijd tegen Kopenhagen, tegemoet.

Opstelling FC Barcelona: Valdés, Alves, Puyol, Piqué, Maxwell, Keita (87’ Abidal), Busquets, Xavi (78’ Mascherano), Iniesta, Messi en Villa (80’ Pedro).

Opstelling Valencia: César, Jordi Alba, David Navarro, Ricardo Costa, Bruno, Fernandes, Albelda, Mathieu (81’ Vicente), Banega (66’ Mata), Pablo en Soldado (62’ Aduriz).