Nieuws November 2010

FC Kopenhagen – Barça 1-1

FC Barcelona heeft zich dinsdagavond in Kopenhagen nog niet weten te plaatsen voor de volgende ronde van de Champions League. In een zweervol Parken stadion bleven de blaugranas na een intense wedstrijd met een 1-1 gelijkspel overeind. Het zwaarbevochten punt zorgt er voor dat Barça nog altijd koploper blijft in poule D, terwijl FC Kopenhagen met één punt minder ook nog volop meedoet voor plaatsing voor de achtste finale.

Doordat eerder op de avond Rubin Kazan en Panathinaikos met 0-0 gelijkspeelden, was het voor zowel Barça als Kopenhagen duidelijk dat de ploeg die zou winnen, al zeker zou zijn van de tweede ronde. Met dit gegeven begonnen beide ploegen fanatiek aan de wedstrijd. Dit leidde meteen tot een paar grote kansen. De grootste was voor Claudemir die namens Kopenhagen van grote afstand de kruising teisterde. Barça kwam in de problemen en Valdés mocht blij zijn dat hij niet met rood van het veld werd gestuurd na een onbesuisde overtreding op spits N'Doye. Na een goede 20 minuten herpakten de blaugranas zich en met name over links via Iniesta viel er wat te halen. Hij was met regelmaat in staat ploeggenoten te lanceren, waarbij Villa de beste kans kreeg en zijn schot via de Deense doelman hard op de paal zag belanden.

Ook Busquets kreeg een grote kans, maar kon zijn mogelijkheid alleen voor de doelman niet verzilveren. Barça kwam toch op voorsprong. Zoals bijna gewoonlijk weer door Messi. Een lange pass van achteruit werd door Keita richting Villa gekopt. De Asturiër kon de bal echter niet controleren waardoor de bal via een verdediger naar Messi ging. Leo dacht niet na en schoot direct op het doel; 0-1
Lang kon FC Barcelona niet genieten van de voorsprong, want een minuut later wist Gronkjaer vanaf de linkerkant voor te zetten. De bal werd door Valdés onnodig aangeraakt, waardoor Claudemir de 1-1 voor het inschieten had.

Na de rust zette FC Kopenhagen Barça meteen weer onder druk. Tot echt grote kansen leidde dit niet. De bedoelingen van FC Kopenhagen waren wel duidelijk voor de spelers van Barça. Na dat de tijd meer verstreek in de tweede helft, kreeg Barça meer grip op de wedstrijd. Dit uitte zich in kansen voor Iniesta en Keita. Ook kon Barça in deze periode de bal meer rond laten gaan.

Een kwartier voor tijd wist N’Doye toch de bal achter Victor Valdés te krijgen. Maar de scheidsrechter had gezien dat N’Doye Abidal had geduwd en keurde, tot opluchting van de Barça spelers, het doelpunt af. Dit was wel het sein voor de Barça spelers om nog even het tempo te verhogen. Villa werd kort na het afgekeurde doelpunt nog van de bal geduwd en claimde een penalty, maar die kreeg hij niet van goed leidende scheidsrechter. Dit was gelijk de laatste actie van Villa, want hij werd gewisseld voor Pedro. Diezelfde Pedro wist in de blessure tijd nog een goed schot af te leveren op doel, maar ook hij raakte snoeihard de paal. Hierdoor bleef het 1-1.

Opstelling FC Barcelona: Valdés, Alves, Piqué, Puyol, Abidal, Busquets, Xavi, Keita, Iniesta, Messi en Villa (80. Pedro)