Nieuws Februari 2011

FCB Campus in Londen

In 2011 zal FC Barcelona met hun FCB Escola, de Barça voetbalschool, in totaal vijf trainingsweken organiseren in Londen waar ongeveer 1.500 Britse jongeren gecoacht gaan worden volgens de filosofie van Barça. In navolging van de wedstrijd tussen Arsenal en Barcelona is het contract getekend door Julio Albert en Xavi Marcé. Zij zullen de campussen bezoeken wanneer daar de trainingen beginnen.

Met Pasen, van 18 tot 22 april, strijkt de FCB Escola voor het eerst neer in Groot Brittannië bij de campus van het ACS International School Cobham; een school voor meisjes en jongens in de leeftijd van 6 tot 14 jaar. Elke campus duurt een week en de volgende zijn van 20 tot 24 juni, 27 juni tot 1 juli, 15 tot 19 augustus en de laatste is van 22 tot 26 augustus 2011. FC Barcelona heeft de gehele leiding over de trainingen en daarvoor vliegen vijf FCB Escola coaches over vanuit Barcelona. Zij zullen samen gaan werken met de Britse coaches die vooraf kennis hebben genomen van het Barça-system. De ervaring die opgedaan wordt tijdens deze trainingen heeft voordelen voor iedereen.

FCB heeft plannen om een permanente FCB Escola in London op te zetten vergelijkbaar met de scholen die al operationeel zijn in Japan, Hong Kong, Koeweit en Dubai. Alle FCB Escola international schools kosten de club zelf niets, behalve dat ze kennis over de filosofie van Barça en de trainingsmethodes overdragen aan de lokale scholen. Er is wel altijd minimaal één Catalaanse coach op de scholen aanwezig. Alle kosten voor de scholen worden gedragen door de lokale partners. Het belangrijkste doel is om de pupillen trainingsfaciliteiten te geven waarbij de sociale aspecten net zo belangrijk zijn als de voetbalkwaliteiten van de jongeren.