Nieuws November 2012

Fontàs: “Het wordt een speciaal duel”

Na meer dan vijf jaar gevoetbald te hebben voor FC Barcelona staat Andreu Fontàs slechts een maand na zijn vertrek tegenover zijn voormalige ploeggenoten. Zondag om 17:50 uur staan de twee teams tegenover elkaar voor de Spaanse competitie. In gesprek met het Barça TV programma 'ADN Barça' vertelde Fontàs: “Het wordt een speciaal duel voor mij omdat ik vijf jaar met de spelers van Barça heb gevoetbald en zoveel speciale momenten met hen beleefd heb.”

De verdediger wordt door Barça verhuurd aan Real Mallorca om na zijn blessure wedstrijdritme op te doen. Fontàs scheurde in januari 2012 in het bekerduel tegen Osasuna zijn voorste kruisband in de rechterknie.

Waar Fontàs is het eerste elftal van FC Barcelona vooral bekend stond als centrale verdediger, zet de coach van Mallorca, Joaquín Caparrós, de jonge Catalaan vooral in als centrale middenvelder. Dat is geen onbekende positie voor Andreu aangezien hij daar frequent speelde bij Barça B.

Sinds zijn komst naar het eiland op 15 oktober heeft de 22-jarige opgemerkt dat er veel verschillen zijn tussen zijn oude en nieuwe werkgever: “Barça is complete anders. Daar verwachtte ze hele andere dingen van me. Vaak speel ik hier vaak op het middenveld en daar voel ik me prettig bij. Ik ken het nog goed van mijn periode bij Barça B. De centrale verdedigers bij Mallorca hebben niet dezelfde rol als bij Barça, het is minder gespecificeerd.”

De reeks van vijf verloren wedstrijden is volgens Fontàs pijnlijk: “We zitten in een slechte reeks wedstrijden, maar we werken hard om dat om te keren. Tegen Madrid speelden we niet op ons niveau en tegen Deportivo hadden we eigenlijk niet moeten verliezen. Soms wil de bal er gewoon niet in.” De periode bij Mallorca is tot nu toe niet negatief voor Fontàs: “Het is een eer om te mogen trainen met Caparrós. Ik wil graag veel wedstrijden spelen om op het niveau terug te komen van voor mijn blessure. Dat heeft nu mijn prioriteit en verder in de toekomst kijk ik nu niet.”