Nieuws Oktober 2021

Gavi debutant in Spaans elftal

Gavi (voluit: Pablo Martín Páez Gavira) is sinds gisteren de jongste debutant in het Spaans nationale elftal. Leeftijd: 17 jaar en 62 dagen! Volwassen is hij nog niet maar hij speelde wel als een volwassen kerel. Hij was nadrukkelijk aanwezig op het veld, schuwde de duels niet, liet zien dat het met het voetbalinzicht wel goed zit en gaf aanwijzingen waar nodig.

En wat te denken van zijn passes en de samenwerking met Busquets. Een genot om te zien. Gavi speelde nooit in onder 19 en onder 21. Wel speelde hij in onder 16 en slechts drie wedstrijden voor Barça B waarna hij zijn debuut maakte In de hoofdmacht op 29 augustus 2021 . Daarmee was hij de 4e jongste speler in de selectie van FC Barcelona.

Dit alles en de inbreng van de andere spelers zorgde ervoor dat Spanje met 2-1 won van Italië. Het betrof hier de halve finale van de Nations League. De andere halve finale tussen België en Frankrijk wordt donderdagavond gespeeld. Finale is op zondagavond. De vraag tegen wie Spanje moet spelen wordt dus vanavond duidelijk.

In de wedstrijd tegen Italië stonden Gavi en Busquets in de basis, Sergi Roberto viel na de rust in. Eric Garcia bleef de hele wedstrijd op de bank. Coach Luis Enrique zag voor de rust twee doelpunten van Ferran Torres in het doel verdwijnen. Een luxe positie aangezien Italië 37 x achter elkaar niet verloren had.

Nadat Bonnuci weg was gestuurd met een 2e gele kaart nam La Roja het heft in handen. Veel balbezit, kansen voor de Spanjaarden, wissels om de reservespelers speeltijd te geven (en het waren ook weer jonge spelers!).

1 moment van onoplettendheid bracht Italië dichterbij. Vrije doorgang naar Unai Simon: 1-2. Met 6 minuten blessuretijd hielden de Italianen de moed er nog in. Na het eindsignaal vlogen de Spaanse spelers en reserves en coaches elkaar in de armen: een dik verdiende zege op Italië. Dan mag je wel even feestje houden! En Luis Enrique ging helemaal uit zijn dak in het San Siro!