Nieuws Juli 2015

Gerard López nieuwe trainer Barça B

In tegenstelling tot de hoofdmacht maakte Barça B een moeilijk seizoen door. Het beloften-elftal degradeerde naar de Segunda División B, na een periode van vijf jaar uitgekomen te zijn in de op één na hoogste Spaanse voetbaldivisie.
Manager Eusebio Sacristán en zijn assistent trokken beëindigden hun trainerstaken al in februari, waarna Jordi Vinyals, van Barça U19, de coachende taken waarnam. Ook hij kon degradatie niet voorkomen.

Sinds deze week heeft Barça B een nieuwe trainer, en dat is wederom geen onbekende. Gerard López ondertekende midweeks een contract voor twee seizoenen. Na de officiële bekendmaking liet López weten: “Het is een eer om terug te keren naar Barça. Mijn familie heeft sterke banden met de Club en ik heb hier een lange tijd doorgebracht. Terugkomen is het beste wat me had kunnen overkomen.” De 36-jarige Spanjaard maakte ook meteen duidelijk wat zijn doel is: “Als coach van Barça B heb ik twee doelen voor ogen: het team terugkrijgen in de Segunda División, en de spelers helpen voorbereiden op de stap naar het eerste elftal.”

López, die onlangs nog bondscoach van het Catalaanse nationale elftal was, werd geboren op 12 maart 1979 en kwam al op elfjarige leeftijd naar La Masía. Via de jeugdrangen werkte hij zich op en tekende in 1997 een contract bij Valencia. Na een uitleenperiode bij Alavés keerde de middenvelder terug naar het Mestalla en met zijn uitstekende prestaties vestigde hij de aandacht van grote Europese clubs op zich. Toch koos hij er in 2000 voor terug te keren naar FC Barcelona.
Eenmaal terug bij de Catalaanse grootmacht kreeg hij het shirt met het iconische nummer 14 toegewezen en hij zou vijf seizoenen in dat tenue spelen. 140 keer kwam hij in actie en daarin scoorde hij tien doelpunten. In zijn laatste seizoen, 2004/05, won hij onder Frank Rijkaard de landstitel.

Na zijn periode bij Barça kwam hij nog twee seizoenen uit in de Franse competitie bij Monaco, voor hij terugkeerde naar het Spaanse voetbal met periodes bij Recreativo de Huelva en Girona. Daarna hing hij zijn voetbalschoenen aan de wilgen. Terwijl hij leerde voor de trainerscertificaten werkte hij voor zowel Catalaanse als Spaanse nationale tv-kanalen als analist, en in 2013 nam hij over van Johan Cruijff als bondscoach van de Catalaanse nationale ploeg.