Nieuws September 2012

Getafe - Barça 1-4

Zaterdagavond stond voor FC Barcelona de op papier lastige uitwedstrijd tegen Getafe op het programma. In het Coliseum Alfonso Pérez stadion werd de lastige uitwedstrijd met 1-4 gewonnen.

FC Barcelona begon met de Zuid-Amerikaanse spelers Messi, Mascherano en Alves op de bank. Zij kregen vanwege de lange reis rust van Vilanova. Die overigens zelf op de tribune zijn tweede duel schorsing uitzat. Vanaf deze tribune zag Vilanova dat zijn ploeg het in het begin moeilijk had om door de muur van spelers te komen, want Getafe beperkte zich alleen in het verdedigen en kwam er maar sporadisch uit. Hierdoor duurde het ruim een half uur, voordat Barça de score kon openen via Adriano. De verdediger mocht, na een solo van Cesc, de bal binnenschieten en dat betekende de 0-1.

Na dit doelpunt bleef Getafe nog steeds verdedigen, waardoor Barça de bal rond liet gaan, maar nauwelijks gevaarlijk werd. Alleen Thiago wist nog een gevaarlijk schot te lossen. De keeper was kansloos, maar de bal eindigde op de lat. Hierdoor bleef het 0-1 en dat was ook de rust stand.

In de tweede helft kwam Getafe af en toe er wat gevaarlijker uit, maar de ruimtes werden nog niet echt benut door Barça. Thiago werd gewisseld voor Messi en daardoor veranderde het spelbeeld. Eerst kreeg Lionel zelf een kans, maar werd onderuit gehaald binnen het strafschopgebied. Toch kreeg de Barça aanvaller geen penalty. Een paar minuten later, was het Pedro die in kansrijke positie onderuit gehaald werd en deze keer werd er wel een penalty gegeven. Messi schoot dit buitenkansje beheerst binnen, dit betekende de 0-2.

Binnen vijf minuten besliste Messi ook de wedstrijd. Na een mooie soepele aanval, schoot Messi een voorzet van Montoya, door de benen van de keeper. Met deze 0-3 verbeterde Messi ook gelijk zijn eigen record, het aantal doelpunten gescoord in één kalender jaar. In 2010 wist hij namelijk 60 keer te scoren en nu staat de teller voor de Argentijn al op 61 met nog drie maanden te gaan in 2012.

Kort na de 0-3 raakte Puyol geblesseerd aan zijn knie en moest het veld verlaten. Zijn vervanger Mascherano was kort na zijn invalbeurt ongelukkig, want een schot van een Getafe aanvaller verdween via zijn lichaam achter Valdés. Deze 1-3 gaf Getafe nog wat moed en die ploeg ging in de laatste tien minuten proberen om alsnog een gelijkspel af te dwingen. Maar Barça speelde de wedstrijd professioneel uit en in de blessure tijd pikte Villa, die was ingevallen voor Tello, ook nog zijn doelpuntje mee en bepaalde hiermee de eindstand op 1-4. Met deze drie punten blijft Barça zonder punt verlies.

Opstelling FC Barcelona: Valdés, Montoya, Puyol (56’ Mascherano), Piqué, Adriano, Xavi, Busquets, Thiago (59’ Messi), Pedro, Fàbregas en Tello (75’ Villa)