Nieuws Januari 2011

Guardiola: “Deportivo is in topvorm”

In de persconferentie van vrijdag heeft Guardiola gewaarschuwd voor de aankomende tegenstander van Barça, Deportivo. “Ze zijn in topvorm; ze hebben dit seizoen thuis slechts vijf tegengoals gekregen.”
Nu de bekerwedstrijd van woensdag achter de rug is, heeft Guardiola de gehele selectie opgeroepen voor de trip naar La Coruña, evenals B-speler Thiago. De Catalaan was duidelijk over wat hij van zijn spelers eist nu Barça een druk schema voor de boeg heeft: “Deze maand staan er ontzettend veel wedstrijden gepland, vooral als we doorgaan naar de halve finale van de Cup. Ik heb alle spelers nodig. Ik wil dat ze gefocust zijn en zich onderdeel voelen van het team, en daarom neem ik ze allemaal mee naar Galicië. Ik wil ook dat de drie spelers die ik uit de selectie moet laten wel daar aanwezig zijn om de wedstrijd te kijken en te zien hoe we spelen en de fouten proberen te herstellen die we maken.” Hij voegde er aan toe: “Ik wil dat iedereen dit meemaakt. Het is niet gemakkelijk om negen wedstrijden lang hetzelfde team op te stellen en het is aan de spelers om te laten zien wat ze kunnen doen en ze weten wat ze moeten doen.”

De coach benadrukte ook de ervaring van de Deportivo coach, Miguel Ángel Lotina en hij waarschuwde zijn team: “Deportivo heeft 17 uit mogelijk 27 punten gehaald in hun afgelopen negen wedstrijden en ze hebben slechts vijf doelpunten tegen gekregen in eigen stadion. Ze zijn erg sterk en stabiel, en op dit moment zijn ze in bloedvorm.”
Toen hij werd gevraagd naar het spelen tegen Betis, een team uit de tweede divisie, in de volgende ronde om de Beker, drong Guardiola aan: “We spelen tegen een team dat uitstekend speelt, maar soms naar de tweede divisie afzakt. Er gebeurt altijd van alles tijdens de bekercompetitie, omdat het een geheel andere competitie is, waar de teams zich helemaal geven. Dat maakt het fascinerend, gevaarlijk en interessant.”

De baas stelt ook duidelijk dat zijn team de geweldige vangst aan punten van vorig jaar moet herhalen om de La Liga titel binnen te halen dit seizoen. “Er zitten nog twee wedstrijden tussen nu en precies de helft van de competitie, en als we die beide winnen, hebben we meer punten dat op hetzelfde punt vorig jaar. Om kampioen te worden met een team als dit en met Madrid achter ons, moeten we de punten opstapelen. We moeten een uitstekende tweede helft van het seizoen neerzetten als we titel willen winnen.”

Guardiola sprak nog even over Afellay. Hij prees de inzet van de Nederlander om zich aan te passen aan de rest van de selectie: “Hij heeft zich goed aangepast aan zijn teamgenoten. Hij wil open zijn, helpen en leren. Het is nog vroeg, maar hij heeft een vlekkeloze start bij Barça gemaakt.”

Aanstaande maandag wordt de winnaar van de Ballon d’Or bekendgemaakt en Guardiola benadrukte opnieuw het belang van het feit dat de drie uitverkozen kandidaten uit de Barça-school komen. “Het is ongelofelijk en een enorme boost voor de club. Het is geweldig voor de wereld om te zien dat er drie Barça-opgeleide spelers aan de top staan. Ik wil dat alle spelers voelen dat dit een prijs is voor iedereen—ze verdienen het, net als vele anderen.”