Nieuws Oktober 2011

Guardiola: “Doel is de laatste zestien”

FC Barcelona ontvangt woensdagavond om 20:45 uur Viktoria Plzen in Camp Nou. Een van de voornaamste taken van Pep Guardiola voor het Champions League duel is te waken voor onderschatting van de Tsjechische tegenstander. “Geen respect voor ze tonen, zou een grote vergissing zijn”, aldus de coach.

FC Barcelona gaat bij tijd en wijle onderuit tegen wat Guardiola zelf 'kleine teams' noemt. De laatste keer dat dit in eigen huis gebeurde in de Champions League, was twee jaar terug tegen het Russische Rubin Kazan. “Het gevaar schuilt in het feit dat je dergelijke ploegen vrijwel nooit ziet spelen en dus niet goed kent”, aldus Guardiola. “Ik weet zeker dat de fans ze nog nooit aan het werk gezien hebben. Tot twee dagen geleden heb ik ze ook nog nooit zien spelen”, gaf de coach toe. “De Tsjechische competitie komt hier niet echt door, anders had ik ze vaker bekeken. Maar dat is niet de eerste keer. Ze hebben het recht om hier te spelen verworven, dus we moeten een serieuze aanpak hanteren en ons eigen spel spelen.”

De regerend CL- kampioen is in alle opzichten de topfavoriet voor het treffen met de Tsjechen, maar Josep Guardiola wil niet te optimistisch uit de hoek komen. De trainer van Barça spreekt met respect over de Tsjechisch kampioen. “Op weg naar dit toernooi schakelden zij onder meer Rosenborg en FC Kopenhagen uit”, weet Guardiola. “En we hebben altijd meer moeite met de kleine teams dan met wedstrijden tegen topploegen.”

Ondanks zijn zorgen, lijkt alles er echter op te wijzen dat FC Barcelona de woensdag na het duel winnend afsluit. De ploeg is de laatste achttien wedstrijden niet verslagen en heeft sinds de start van de competitie al 40 keer het doel gevonden.

Guardiola wil graag zes punten over houden aan de twee wedstrijden tegen Viktoria Plzen. Via de Tsjechische tegenstander wil de coach de laatste zestien bereiken in het Europese kampioenenbal. “Het belangrijkste doel is om de komende twee wedstrijden te winnen. Dat betekent dat we ons kwalificeren voor de laatste zestien. De eerste wedstrijd in Camp Nou is belangrijk om de Tsjechen beter te leren kennen, zodat we beter weten wat ons te wachten staat bij de return”, aldus Guardiola tijdens de persconferentie.

Barça staat in groep H nog gelijk met AC Milan met vier punten van twee wedstrijden. Plzen en BATE Borisov uit Wit-Rusland hebben elk één punt.