Nieuws Mei 2011

Guardiola - Ferguson

Zaterdag kan Pep Guardiola zijn tweede Champions League-titel behalen sinds hij de coach is van FC Barcelona en daarmee gelijk komen met Sir Alex Ferguson. Maar de heeft nog wel een grote voorsprong in het totaal aantal behaalde titels.

Voor Guardiola is het zijn derde seizoen op de bank van Camp Nou, terwijl Sir Alex al een kwart eeuw aan het roer staat bij Manchester United. In die periode heeft de Schot maar liefst 36 titels binnen gehaald: 12 Premier Leagues, 2 Champions Leagues, 9 Community Shields, 5 FA Cups, 4 Carling Cups, 2 World Club Cups , 1 Cup Winners Cup en 1 Europese Super Cup.

Zaterdag ontmoeten de twee coaches elkaar voor de tweede keer in de finale van de Champions League. Twee jaar geleden won FC Barcelona in Rome de trofee ten koste van Manchester.

Sinds zijn aanstelling als coach in de zomer van 2008 heeft Pep Guardiola minstens één titel per seizoen gewonnen met een totaal van 9 titels tot nu toe: 3 La Liga trofeeën, 1 Champions League, 1 Spaanse beker, 2 Spaanse Super Cups, 1 Europese Super Cup en 1 World Club Cup.

Dat betekent dat Guardiola ondanks dat hij korter coach is, met gemiddeld 3 titels gemiddeld per seizoen, een beter gemiddelde heeft dan 1,44 per seizoen van de manager van United. Guardiola is tevens de eerste manager ooit van Barça die in zijn eerste drie jaar de landstitel drie keer heeft gewonnen.