Nieuws November 2011

Guardiola: “Na de internationale onderbreking waren de spelers gretig”

Pep Guardiola was uitermate tevreden na de riante overwinning op Real Zaragoza. Ondanks de internationale onderbreking schonk FC Barcelona haar tegenstander geen genade. Spelverdeler Xavi liet weten dat het altijd lastig is om competitiewedstrijden te spelen na internationale verplichtingen, maar het spel van Barça was desondanks strelend. Met de overwinning op Zaragoza heeft Barça dit seizoen dertig goals gescoord in eigen Camp Nou zonder er ook maar één te incasseren. Guardiola zei dat de spelers de sleutel tot dit succes zijn. “Na alle inspanningen met de internationale teams komen de spelers terug naar Barcelona en hebben ze energie voor tien. Ik ben ontzettend verrast door de positieve mentale instelling waarmee ze terug zijn gekomen.”

In de persconferentie na afloop van de wedstrijd analyseerde de Catalaanse coach de vorm van veel van zijn spelers. Als eerste sprak hij over Messi: “Hij geeft het team zoveel vanuit de positie waar hij speelt. Ik maakte me zorgen na het lichamelijke contact in de wedstrijd, maar Messi zei dat hij niets mankeerde, dus besloot ik hem op het veld te laten.”

De coach benadrukte ook nog maar eens dat hij alle vertrouwen heeft in David Villa, en belichtte hij eveneens hoe belangrijk het is dat de nummer zeven op de bank begint. “Wanneer ik zeg dat ik vertrouwen heb ik David, is dat omdat ik dat ook echt heb. Ik hoef niet telkens mijn beslissing te verantwoorden om hem niet elke keer te laten starten.” Guardiola herinnerde de aanwezige journalisten ook aan het aantal minuten dat Villa gespeeld heeft in het Spaanse nationale elftal. “Niet iedereen kan spelen, maar ik heb vertrouwen in elk van hen. Ik ken de spelers en ik weet wat zijn aan het team toevoegen.” Guardiola was tevens blij verrast met de ovatie die het Camp nou gaf aan Barça’s nummer zeven, toen die het veld oprende. “Het was geweldig. Het Camp Nou is vrijgevig met alle spelers, en vanavond was dat met Villa. Ik ben blij voor hem. Villa is altijd heel direct, en vanavond deed hij dat weet.”

Pep had ook lof voor het defensieve duo Carles Puyol en Gerard Piqué, en eveneens voor het werk dat Cesc Fàbregas verrichtte op het veld. Tot slot sprak hij over Alexis Sánchez. “Hij heeft zich goed aangepast, maar hij heeft al acht weken niet op het veld gestaan, dat is bijna twee zomervakanties lang. Dat is een hele lange tijd om uit de running te liggen, vooral gezien het feit dat hij pas net hier is. Hij heeft kwaliteiten die niemand heeft; hij is sterk en weet de bal goed te behouden. Met wat tijd zal hij zich nog beter kunnen instellen op het spel van het team.”

De eerste vicepresident van Barça, Josep Maria Bartomeu, benadrukte de “wil om te spelen” die de spelers tentoonstelden na de internationale onderbreking. Bartomeu was eveneens erg tevreden over de kwaliteit van het spel. “We hebben een goed resultaat behaald en het team speelde erg goed. De fans zagen een spectaculaire wedstrijd met veel kansen. We hebben een goed gevoel over dit team.” Bartomeu loofde de collectieve speelstijl dat inmiddels tot een karakteristiek van de ploeg is uitgegroeid, en sprak tot slot even over het aanstaande Champions League duel in Milaan. “Het wordt een lastige wedstrijd, maar we zullen naar Milaan gaan met een ploeg dat goed in vorm is en gretig is om te spelen.”