Nieuws Mei 2011

Guardiola: "Nu is het tijd om te genieten"

De landstitel is opnieuw in handen van Barcelona. Twee wedstrijden voor het einde van de competitie is het team van coach Guardiola niet meer te achterhalen door de naaste concurrent uit Madrid. De één-en-twintigste titel van de blaugranas moet gekoesterd worden volgens Guardiola. “Na een lang en zwaar seizoen hebben we volbracht wat we wilden. We zijn de strijd aangegaan met een ijzersterke concurrent en gewonnen. Nu is het moment daar om te genieten. We zijn kampioen! We hebben de meesten punten en dus verdienen we het ook. We hebben tijd genoeg om ons voor de Champions League finale voor te bereiden, zodat we nu feest kunnen vieren met elkaar, met familie en met de fans.

De succesvolle coach van Barcelona, sinds zijn aantreden gelauwerd met drie landstitels op rij, kijkt met genoegen terug op het seizoen: “De basis van de titel is in de eerste drie-kwart van het seizoen gelegd. Met spektaculair voetbal konden we veel overwinningen boeken. In het laatste kwart waren we niet scherp genoeg, met name voor het doel. Een en ander was het gevolg van het zware programma van beker, competitie en Champions League verplichtingen. In vergelijking met de vorige twee landstitels kan ik uit deze erg veel voldoening halen. Met name omdat de meeste spelers na de vorige landstitel ook nog een WK wisten te winnen en dus vermoeid aan een nieuw seizoen begonnen. Dat ze dan toch een seizoen lang opnieuw de boog gespannen weten te houden, dwingt respekt af.”

Barcelona pakte bij Levante de vijfde landstitel in zeven jaar. Een teken dat de club een hegemonie heeft opgebouwd. “Het succes bewijst dat de club stabiel en solide is, wie haar ook runt of wie er ook trainer is.”

De landstitel is het resultaat van hard werken. Barcelona heeft het dit seizoen niet makkelijk gehad, met als dieptepunten de ziekte van Abidal en de vele aantijgingen uit de hoofdstad. “Het is knap dat deze selectie de druk heeft weten te weerstaan. De bereidheid binnen de groep om voor elkaar door het vuur te gaan, is de basis van het succes geweest.”