Nieuws April 2012

Guardiola vertrekt komende zomer

Rosell bedankte de 41-jarige coach voor alle prijzen, successen en inzet van Guardiola in de afgelopen vier jaar.

De meest succesvolle coach ooit van de Catalanen vertelde na vier intensieve seizoenen mentaal leeg is en dat het daardoor voor hem én voor de spelers niet goed zou zijn om te blijven. “Het was geen gemakkelijke beslissing. Ik zal het proberen uit te leggen. Mijn excuses voor de onduidelijkheid de laatste weken.” In december besloot Guardiola al te vertrekken. “Mijn periode is voorbij. Na vier jaar ben ik leeg. Vier jaar op de bank bij Barça is een eeuwigheid. Er worden veel eisen gesteld aan de coach van FC Barcelona. Het zou niet goed zijn voor mij en de spelers als ik door zou gaan.”

De coach vervolgde met: “Toen ik begon aan mijn baan als coach van Barça zat ik vol passie. Die is er nu niet meer. Het zou niet eerlijk zijn om dan te blijven. Ik ga op zoek naar de passie die ik toen had. Hoe dat is gekomen? Dat heeft met tijd te maken. Ik heb vrede met mijn besluit. Ik voel me oprecht schuldig dat de passie en energie zijn verdwenen. Het leven dat ik had toen ik begon is veranderd. Daar kan ik niet over liegen. Maar ik verlaat de club met het gevoel dat ik goed werk heb geleverd. Ik wil op het moment even niets nieuws.”

Pep heeft sinds de zomer van 2008 de spelers van het eerste elftal van Barça gecoacht en won maar liefst 13 hoofdprijzen; tweemaal de Champions League, twee keer de Wereldbeker voor Clubteams, twee Europese Super Cups, driemaal de landstitel, een Copa del Rey en drie keer de Spaanse Super Cup.

Guardiola sprak de afgelopen dagen uitgebreid met voorzitter Sandro Rosell en zijn technische staf. Vanochtend heeft Pep de spelersgroep over zijn naderende vertrek ingelicht.

Zubizarreta maakte vervolgens bekend dat Tito Vilanova, de huidige assistent van Guardiola, vanaf volgend seizoen de nieuwe coach van FC Barcelona wordt. “We hebben voor Vilanova gekozen, omdat hij het idee en imago van FC Barcelona vertegenwoordigt. Hij heeft veel persoonlijkheid en een hoge betrokkenheid bij de club”, zei technisch directeur Andoni Zubizarreta.