Nieuws Februari 2023

Hervatting Europese campagne

Donderdag om 18.45 uur is het eerste deel van een Europa League-play-off die een fantastische ontmoeting belooft te worden.

Vanavond om 18.45 uur CET, brengt de focus voor FC Barcelona op de play-offronde van de Europa League als ze het opnemen tegen Manchester United.

Spotify Camp Nou is de locatie, waar het van fundamenteel belang is dat Barça een goed resultaat behaalt om over zeven dagen te verdedigen op Old Trafford.

Teamnieuws

Xavi Hernández heeft hier twee grote zorgen over blessures. Aanvoerder Sergio Busquets is er niet bij vanwege een enkelblessure en vleugelaanvaller Ousmane Dembélé kampt met een hamstringprobleem. Maar de indrukwekkende 1-0 overwinning op Villarreal op zondag was het bewijs dat dit team goed genoeg is om het hoofd te bieden, zelfs met twee van dergelijke grote afwezigen.

Man United heeft op zijn beurt nog meer zorgen, want Eriksen, Martial, Mctominay en Van de Beek zijn niet beschikbaar voor deze wedstrijd en er zijn vraagtekens bij de fitheid van de nieuwe Braziliaanse ster Antony.

United is in vorm

Twee van Europa's grootste en meest populaire clubs gaan in opmerkelijk vergelijkbare omstandigheden naar deze wedstrijd. Voor geen van beiden liep het de afgelopen jaren niet zoals gepland. Hoewel Barça geen trofeeën heeft verzameld in het tempo waar ze de laatste tijd aan gewend zijn geraakt, is het nu vijf jaar geleden dat er enige vorm van zilverwerk aan de prijzenkast van Old Trafford werd toegevoegd.

Maar hoewel de omstandigheden bij Barça enorm zijn verbeterd sinds Xavi aantrad als manager, beginnen de dingen ook beter te worden voor de Red Devils. Na een moeizame start onder Ten Hag hebben ze net een van hun laatste 17 wedstrijden verloren. Arsenal en Manchester City mogen dan koploper zijn in de Premiership, United is niet uit de race en ook in de FA Cup, Carabao Cup en Europa League leven ze nog.

Hun Europa League-campagne begon met een thuisnederlaag tegen Real Sociedad, maar ze wonnen alle vijf resterende wedstrijden (Sheriff en Omonia waren de andere teams in de groep), hoewel het nog steeds niet genoeg was om te voorkomen dat de Basken bovenaan de groep stonden.

Aan de mannen van Xavi zal het moeten gebeuren om de goede vorm van het team van ten Hag te doorbreken!

Foto: www.fcbarcelona.com