Nieuws December 2011

Het beste jaar ooit van Barça B

Vorig seizoen leidde Luis Enrique Barça B naar een hele verdienstelijke derde plaats in de Segunda División; de beste prestatie ooit in de geschiedenis van de Catalaanse club. Ondanks de derde plaats mocht Barça B niet deelnemen aan de play-offs voor promotie aangezien twee teams van dezelfde voetbalclub in dezelfde competitie niet is toegestaan. Het team van Luis Enrique kreeg de Fair Play award voor hun voorbeeldige gedrag en Jonathan Soriano verdiende, met 32 doelpunten, als topscoorder van de Segunda División de Rafael Moreno Aranzadi award.

Aan het einde van het seizoen besloot Luis Enrique dat het tijd was om naar Italië te vertrekken en AS Roma te coachen. Eusebio Sacristán nam de leiding over met als doel niet te degraderen uit de Segunda División en het werk voort te zetten om spelers voor te bereiden op een overstap naar het eerste elftal.

Een overvloed van toernooien met de nationale jeugdteams en de integratie van veel spelers van Barça B in het eerste team tijdens de voorbereiding zorgde ervoor dat Eusebio pas in september zijn team compleet had. Daarnaast zag de coach Nolito vertrekken naar Benfica en raakte zijn topscoorder, Jonathan Soriano, langdurig geblesseerd. Hierdoor had het team een moeilijke seizoensstart, Barça B stond zelfs op de 17e plaats waardoor het op een degradatieplaats stond, maar inmiddels heeft het team de stijgende lijn weer ingezet en Eusebio ziet veel van zijn jongelingen met regelmaat voetballen in het eerste elftal van Josep Guardiola. De wedstrijd tegen BATE Borisov voor de Champions League is daar een goed voorbeeld van. Guardiola was toen zeer tevreden over de prestaties van de negen spelers van Barça B na de 4-0 gewonnen wedstrijd.