Nieuws September 2015

''Het materiaal is aanwezig''

Xavi Hernández, de beste middenvelder die de afgelopen jaren de clubkleuren van Barcelona mocht verdedigen en al sinds de jaarwisseling niet meer weg te denken was uit de basisopstelling van Barça, is na zijn grandioze afscheid in mei van dit jaar niet gestopt met het volgen van de club. De legendarische nummer zes, die met een Champions League-zege zijn laatste duel bij Barça met een hoofdprijs mocht voltooien, speelt inmiddels bij Al-Sadd, maar hij volgt het enclave van Luis Enrique nog steeds. Samen met Puyol en Valdés vormt hij de derde van de drie steevaste aanvoerders van de afgelopen acht jaar die de club inmiddels heeft verlaten, maar ook zonder deze drie schat Xavi de kans op prijzen weer hoog in. Volgens hem kan Barça ook dit jaar de triple pakken.

Inmiddels heeft Barcelona dit jaar al vier van de vijf haalbare prijzen binnengesleept en kan er in december nog een vijfde bijkomen, maar als in mei 2016 de hoofdprijzen opnieuw verdeelt zullen worden gaat Xavi ervan uit dat Barça weer een belangrijke gegadigde is. ''Het materiaal is zeker aanwezig en Barça heeft met Luis Enrique in de gelederen een fantastosche coach. Hij is een perfectionist, een echte leider en een rekenwonder. De beste spelers van de wereld spelen momenteel bij Barça.'' Xavi vervolgt zijn lofzang, maar waarschuwt ook voor de gevaarlijke concurrenten. Bayern ziet hij als grootste concurrent, zeker door de aanwezigheid van het meesterbrein Guardiola. ''Bayern heeft fantastische aankopen gedaan, met spelers zoals Arturio Vidal en Douglas Costa. Bayern is nog beter geworden dan dat ze al waren. Voor mij zijn ze een van de favorieten in de Champions League dit seizoen.''

Ook Manchester United moet volgens hem niet afgeschreven worden. ''Van Gaal is een fantastische trainer, met wie altijd rekening moet worden gehouden. Ik denk dat hij uitstekend werk verricht in Manchester, en dat een club als Manchester altijd aanwezig moet zijn in de Champions League. Manchester United zal zowel een gooi doen naar het landskampioenschap danwel de Champions League.'' De loting heeft uitgewezen dat geen van de topfavorieten elkaar al vroeg treffen, dus de voorspelling van Xavi dat alle drie de teams hoge ogen gaan gooien in de Champions League kan nog wel eens juist gaan zijn.