Nieuws Augustus 2013

Het voorseizoen in cijfers

Zaterdag speelde FC Barcelona de laatste wedstrijd van het voorseizoen in Maleisië en daarom kan de balans opgemaakt worden van de oefenwedstrijden en de vraag gesteld worden, is Barça klaar voor de competitie?

Tijdens het voorseizoen speelde het team van Gerardo Martino zes wedstrijden en deze eindigde in vier overwinningen, een gelijkspel en één keer werd er verloren. Tijdens deze wedstrijden wisten de Blaugranas 27 keer te scoren en moesten ze 6 tegendoelpunten toestaan.

Het voorseizoen begon op 15 juli met de eerste training. Op die dag waren er twaalf spelers beschikbaar voor de training. Dit kwam doordat de spelers die mee hadden gedaan aan de Confederations Cup later mochten aansluiten bij de groep. Al deze spelers maakte pas hun debuut tijdens de Joan Gamper wedstrijd tegen Santos. Neymar was de enige uitzondering hierop, hij speelde zijn eerste wedstrijd tegen Lechia Gdansk.

De eerste oefenwedstrijd van dit nieuwe seizoen was meteen de enige verlies partij. Tegen het Bayern van Guardiola werd met 2-0 verloren. In Oslo werd Valerenga met 0-7 opgerold en daarna werd er in Gdansk met 2-2 gelijk gespeeld. Met de komst van Tata Martino en de terugkeer van de internationals, werd de beste wedstrijd tijdens de voorbereiding gespeeld in Barcelona. Santos werd helemaal weggespeeld en mocht blij zijn dat het niet meer dan 8-0 werd voor de Catalaanse ploeg. Tijdens de Azië tour werd er ook gewonnen. Tegen het XI uit Thailand werd het 1-7 en het XI uit Maleisië deed het iets beter en werd het 1-3.

Doordat Argentinië niet met de Confederations Cup meedeed, moest Messi meteen vanaf de eerste training meedoen. Hierdoor speelde hij bijna alle wedstrijden, want alleen de wedstrijd  in Maleisië moest hij aan zich voorbij laten gaan vanwege een lichte blessure.  Hierdoor werd de kleine aanvaller met 5 doelpunten de topscoorder van het voorseizoen. Andere topscoorders waren Pedro met 4 doelpunten en Alexis en Dongou met elk 3 doelpunten.

De enige nieuwe speler van Barça tot nu toe is Neymar. In de 79ste minuut van de oefenwedstrijd tegen Lechia Gdansk maakte hij zijn debuut. Vanaf dat moment schittert hij is net shirt van FC Barcelona. In Thailand en Maleisië wist de Braziliaan te scoren. Waarbij zijn doelpunt in Maleisië een prachtig doelpunt was.

Ondanks dat alleen Neymar tot op heden is aangekocht, waren er nog meer nieuwe namen op het veld te zien tijdens de voorbereiding. Van de nieuwe namen waren er twee die er uitsprongen en dat waren Jean Marie Dongou en Frank Bagnack. Dit zijn twee 18 jarige spelers uit Kameroen. Dongou liet zien dat hij makkelijk tot scoren kwam en de kenners zien in hem de opvolger van Eto’o . Bagnack deed zijn werk voortreffelijk in het hard van de defensie. Toch is het de verwachting dat beide spelers de meeste minuten maken in Barça B.

Tijdens de voorbereiding waren er nog enkele spelers die een lichte blessure opliepen. Zo liepen onder anderen Tello, Dos Santos, Pedro, Pinto en Messi  lichte blessures op. Maar de verwachting is dat zij de start van de competitie komend weekend, gewoon mee kunnen maken. In de laatste wedstrijd liep Fàbregas ook een blessure aan zijn enkel op, maar de verwachting is dat deze blessure wat langer gaat duren. Hij mist hierdoor in ieder geval de oefen interland van Spanje en voor de wedstrijd tegen Levante is hij twijfelachtig. Puyol, Afellay en Cuenca, trainen nog apart van de groep en hebben daarom nog niet gespeeld tijdens het voorseizoen.