Nieuws Januari 2016

IFFHS Awards

Lionel Messi en Luis Enrique hebben van de IFFHS een award ontvangen voor respectievelijk de World’s Best Playmaker en World’s Best Club Coach van 2015. De International Federation of Football History & Statistics (IFFHS) is een door de FIFA erkende organisatie die records en statistieken bijhoudt op het gebied van voetbal.

Voor Messi is het de eerste keer dat hij deze award uitgereikt krijgt. De Argentijn werd met overmacht van 168 punten verkozen door de stemgerechtigden van meer dan 50 verschillende landen die aangesloten zijn bij de IFFHS. Zijn teamgenoot Andrés Iniesta eindigde als tweede met 91 punten in de ranking en Andrea Pirlo van Juventus FC en inmiddels New York City FC kreeg 54 punten en maakt daarmee de Top-3 van 2015 compleet.

Het is zeker niet de eerste keer dat een speler van FC Barcelona deze award in ontvangst mag nemen aan het einde van het kalenderjaar. Van 2008 t/m 2011 werd Xavi Hernández verkozen tot World’s Best Playmaker en Iniesta won de twee daar op volgende jaren. Alleen Toni Kroos van Bayern München en inmiddels Real Madrid wist de hegemonie van Barça in 2014 te doorbreken in . Messi eindigde dat kalenderjaar als tweede achter de Duitser met slechts twee punten verschil!

Dat Luis Enrique de 20e editie van de World’s Best Club Coach in ontvangst mag nemen is na het behalen van vijf van de mogelijk zes prijzen niet verrassend. Net als Messi versloeg Enrique te tegenstanders met een ruime meerderheid; de Catalaan kreeg 165 punten van de stemmers. Voormalige Barça-coach Josep Guardiola kreeg 86 punten voor zijn prestaties bij Bayern München en de coach van Juventus FC, Massimiliano Allegri, kreeg 43 punten en dat was voldoende voor de derde plaats op de ranking.