Nieuws September 2012

Iniesta en Messi: het vizier op Wembley-finale

Woensdagavond 19 september (20:45u) begint ook FC Barcelona haar Champions League campagne van dit seizoen (zie de video onderaan!) tegen het Russische Spartak Moskou.
Andrés Iniesta, winnaar van de Beste Speler in Europa award van UEFA, en Lionel Messi spraken een tijdje geleden in Monaco met uefa.com, vlak nadat de loting voor de Champions League Groepsfase had plaatsgevonden. De twee Azulgrana’s zijn meer dan gretig om hun vangst aan trofeeën van vorig jaar te overtreffen (Spaanse en Europese Super Cups, Wereldbeker voor Clubs, Copa del Rey) en vooral het feit dat de Champions League finale dit jaar opnieuw in Wembley zal worden gespeeld blijkt een sterk motiverende factor.

Josep Guardiola leidde Barça naar twee Champions League finales (en viermaal een plek in de halve finale) tijdens zijn succesvolle vierjarige periode als coach van FC Barcelona. Dit jaar is het de beurt aan Tito Vilanova. “Iedereen is anders, het gaat niet alleen om Tito Vilanova en Pep Guardiola. Iedereen drukt zich op een andere manier uit. De filosofie en werkmethode zijn praktisch hetzelfde gebleven. Maar we hebben een nieuwe coach, een nieuwe manier om dingen te ondernemen, en we zijn erg blij dat hij bij ons is. Hij kent ons door en door, en ik weet zeker dat alles goed zal gaan,” aldus Iniesta.

Over de verloren halve finale tegen Chelsea vorig jaar zei de nummer acht: “Ik denk dat we eigenlijk alles goed gedaan hebben, maar zij scoorden hun doelpunten in de extratijd, zowel thuis als uit. We waren er zo dicht bij, om in de finale te staan, maar we misten net dat beetje geluk. Het lukte gewoon niet. Chelsea deed het uitstekend en de spelers deden hun voordeel met de kansen die ze kregen. Daarvan moeten wij leren.”
Messi: “We hadden het geluk dat we de Super Cup, de Wereldbeker voor Clubs en de Copa del Rey wonnen; dat zijn allemaal belangrijke competities. Het mag duidelijk zijn dat we niet de Champions League of de Spaanse competitie wonnen, zoals iedereen eigenlijk verwachtte. De eliminatie tegen Chelsea was op het randje, en ik miste die penalty. Maar dit jaar gaan we het opnieuw proberen en we zijn er klaar voor om te winnen.”

Dit jaar is het Wembley stadion het podium voor de Champions League finale, een stadion waarin FC Barcelona twee keer een Europese clubtitel veroverde (1992 en 2011). Messi, die niet kan wachten om de Champions League campagne te beginnen, waarschuwde alvast voor de moeilijkheden die zijn team zal tegenkomen in de groepsfase. “Ik denk niet dat er gemakkelijke groepen bestaan binnen de Champions League; ik denk dat alle tegenstanders lastig zijn. Het lijkt erop dat sommige groepen lastiger zijn dan andere, maar het wordt allemaal op het veld uitgevochten. Je moet eerst de wedstrijden spelen. We weten uit ervaring dat elk team het lastig voor je kan maken; het zijn zware wedstrijden.”
Iniesta: “Wembley is belangrijk voor Barça, omdat we daar twee Champions League trofeeën behaald hebben. Barça is erop gebrand om het tot de finale te schoppen, maar we hebben een lange weg te gaan. Vandaag de dag is voetbal zo uitgebalanceerd dat het lastig is om de finale te bereiken én te winnen, maar we gaan die uitdaging aan met hoge verwachtingen.”