Nieuws December 2016

Iniesta klaar voor derby

Op zondag staat de derby van Barcelona weer op het programma. Espanyol en Barcelona zijn elk jaar vol passie in de stadsderby, waarin Barcelona meestal aan het langste eind trekt. Captain Andrés Iniesta blikte vooruit op het treffen voor Espanyol, dat voor hem persoonlijk een van de bijzonderste wedstrijden is. De maestro is na een lange blessure weer terug, en zal Barcelona direct bij de hand moeten nemen in de stadsderby. De terugkeer van de kleine aanvoerder komt als geroepen, want Barça moet in eigen huis tegen Espanyol gaan proberen om het gat met Real Madrid naar 3 punten te verkleinen. De Madrilenen komen namelijk niet in actie in competitieverband. Zij werken de finale van het WK voor clubs af.

Iniesta kan zijn 28ste derby gaan spelen. Hierin was hij al goed voor doelpunten, assists, en meerdere masterclasses. ''Het is altijd speciaal om tegen Espanyol te spelen, zeker omdat het twee verschillende speelstijlen zijn. Ik heb de derby gespeeld sinds ik 12 ben, en dit zijn de wedstrijden waarvoor je als voetballer wilt werken. Een derby staat altijd op zich, maar als we ons best doen en de thuissteun hebben dan hebben we een goede kans om te winnen.'' Iniesta sprak deze woorden op een bijeenkomst, waar hij voor kinderen voorlas uit zijn eigen autobiografie, die onlangs verscheen. Iniesta onderhield een goede band met Dani Jarque, en was beste vrienden met de voormalig aanvoerder van Espanyol die in 2009 op een trainingskamp stierf. Iniesta stak zijn verdriet niet onder stoelen of banken, maar was juist respectvol en lovend. Hierdoor is de rivaliteit tussen Espanyol en Barça de afgelopen jaren flink afgenomen, en is dit voor Iniesta een prachtig duel waarbij hij ook van de fans van Espanyol een staande ovatie krijgt.