Nieuws December 2013

Iniesta verlengt tot 2018

Donderdag kondigde de president van FC Barcelona, Sandro Rosell, aan dat Andrés Iniesta zijn contract tot 2018 verlengd heeft. Iniesta’s contract zou aanvankelijk in 2015 aflopen, maar is nu officieel verlengd voor nog drie jaar later.

Op 30 juni 2018 zal Iniesta 24 jaar zijn, wat dan zal betekenen dat hij voor een ongelooflijke 22 jaar bij Barça is. De Spaanse middenvelder arriveerde in september 1996 voor het eerst bij FC Barcelona, op twaalfjarige leeftijd. In het 2000/01 seizoen stapte hij over van het onder-19 team naar Barça B, en in oktober 2002 speelde Iniesta zijn eerste wedstrijd voor de hoofdmacht.

Iniesta veroverde zijn vaste plekje in het team op bijna stille wijze, maar in het 2005/06 seizoen was hij uitgegroeid tot een sleutelspeler in het veroveren van zowel de kampioenstitel als de Champions League beker. Daarna werd Iniesta een van de meest bewonderde voetballers in Europa met zijn bijdrage aan de meest succesvolle periode van FC Barcelona ooit. Zijn doelpunten in het Stamford Bridge legden de eerste stenen voor de weg naar een sprookjesachtig 2009, en een aaneengeregen reeks van titels die tot op de dag van vandaag nog doorloopt.
Iniesta heeft maar liefst zestien grote trofeeën met Barça gewonnen in vijfeneenhalf seizoen. Daarnaast heeft hij natuurlijk verdere successen meegemaakt op het internationale podium met het Europese Kampioenschap en de eerste Wereldbeker ooit voor Spanje – en het was Iniesta’s gouden doelpunt tegen Nederland dat die memorabele finale besloot.

Tot dusver heeft Iniesta 479 officiële wedstrijden voor FC Barcelona gespeeld, waarin hij 48 doelpunten gescoord heeft.

Overigens is Iniesta niet de enige speler die een contract tot 2018 heeft bij FC Barcelona. Hij is de vierde speler in het rijtje na Sergio Busquets, Cristian Tello, Leo Messi en Neymar Júnior.