Nieuws April 2013

Iniesta: "We hebben nog een kans"

Andrés Iniesta nam donderdagmiddag plaats achter de microfoon voor de persconferentie. Deze begon met de 4-0 nederlaag die Barça leed tegen Bayern München. “We kunnen niet ontkennen dat Bayern München beter was. We waren goed voorbereid op de wedstrijd, maar ze hebben ons overklast. Dit is de beste tegenstander waar we tegen hebben gevoetbald”, aldus de middenvelder. El Blanquito vervolgde met: “Zowel Bayern München als Borussia Dortmund hebben deze week laten zien dat ze terecht bij de top van Europa horen, zowel technisch als fysiek.” Voor de return acht Iniesta FC Barcelona niet meteen kansloos. “We moeten met een winnaarsmentaliteit het veld opkomen en voor elke kans vechten. Het is als een finale. Pas dan kunnen we het onmogelijke bereiken. Maar het is geen mislukt seizoen als we de Champions League niet hebben gewonnen.”

De middenvelder reageerde ook op de kritiek die er de laatste tijd is geweest op de Blaugrana’s: “Sommige mensen zijn de laatste tijd niet positief over Barça geweest, terwijl dit niet terecht is. We hebben in de laatste zes seizoenen iedere keer de halve finale van de Champions League bereikt en zelfs drie keer de finale. Tevens zijn we vier keer kampioen van Spanje geworden. Wat een cijfers!” Iniesta vervolgde zijn reactie met: “We hebben de laatste jaren hard gewerkt om dit voor elkaar te krijgen. Dat oogst toch ook respect.”

Voordat FC Barcelona de terugwedstrijd in de halve finale van de Champions League speelt, staat de competitiewedstrijd tegen Athletic Bilbao op het programma. Theoretisch gezien kan Barça kampioen worden, wanneer het Catalaanse team wint en Real Madrid verliest. De Spaanse middenvelder denkt daar nog niet over na. “We moeten alleen naar onszelf kijken en ons nu op Athletic Bilbao richten om zo dichter bij het kampioenschap te komen. We zullen het niet cadeau krijgen in Baskenland.”