Nieuws Juli 2021

Italië Europees kampioen

Allereerst mijn complimenten aan de spelers van FC Barcelona. Gevochten als leeuwen. Inzet met een grote I. Maar het mocht niet lukken: Nederland, Denemarken, Franrijk en Spanje uitgeschakeld. Met een goede vorm hadden ze Italie kunnen verslaan in de finale.

Maar Italië versloeg Engeland. Na verlenging en strafschoppen. Al na 2 minuten gingen de Engelse supporters uit hun dak: 1-0 door Luc Shaw. Wembley trilde op zijn grondvesten. Er waren ongeveer 5.000 Italiaanse supporters en 55.000 Engelse. Wedstrijd stond onder leiding van Bjorn Kuipers. Prima pot!

De Engelsen hadden een goede controle over de wedstrijd. Mancini moest wel ingrijpen in de 2e helft. In de 54e minuut Cristante voor Barella. Later nog Berardi voor Immobile. En zowaar hadden de omzettingen succes: scrimmage voor de goal en Bonucci die de 1-1 in het netje prikte. Daarna wissels aan beide kanten: Henderson en Saka kwamen en bij de  Italianen Bernardeschi en spits Belotti.

Met de penalty’s in het achterhoofd werd er in de verlenging niet gescoord en kwamen er een aantal wissels. Sancho, Rashford en Grealish aan Engelse kant en bij de Italianen: Locatelli en Florenzi. En zo gebeurde het: strafschoppen. Vaak wint het team met de beste keeper. Zo ook vanavond: Rashford, Sancho en Saka misten voor Engeland. Onbegrijpelijk dat coach Southgate zo’n onervaren spelers de penalty’s liet nemen.

En de Italianen: die vierden hun feest alsof ze nog nooit een toernooi hadden gewonnen. Groot feest in het stadion, in Rome, Milaan, Napels en alle andere steden en dorpen. Het is ze gegund!!

En nu weer over tot de orde van de dag: FC Barcelona!