Nieuws April 2020

Johan Cruijff en FC Barcelona

Na langdurige onderhandelingen tussen Ajax en FC Barcelona tekende Johan in augustus 1973 een contract als speler bij de Catalanen. Met zijn techniek, intelligentie en tomeloze inzet (op basis van de bekende 14 regels) had hij een groot aandeel in het kampioenschap 1973-1974. Voor het eerst in 14 jaar weer een kampioenschap!!
Hoogtepunt was het doelpunt in de wedstrijd tegen Atletico Madrid in Camp Nou. En niet te vergeten de 0-5 (!) winst bij Madrid in hun eigen stadion. Veel werd er niet meer gewonnen in de daarop volgende jaren (alleen de Copa del Rey in 1977-1978). Wel was Johan Cruijff degene die de gouden bal (voor beste Europese speler) won in 1971, 1973 en 1974. Aantal wedstrijden: 231. Doelpunten: 86

In 1988 werd hij binnen gehaald als de nieuwe coach van FC Barcelona. En de prijzen kwamen rap achter elkaar: 4 kampioenschappen en (als hoogtepunt) het winnen van de Europacup 1 in 1992 (met de prachtige vrije trap van Koeman en het blijven hangen door Cruijff met zijn voet achter de reclameborden). Hoezo een Dreamteam. Het was geweldig!!Johan werd in 1999 gekozen tot de beste speler van de eeuw. In 2006 werd hij gedecoreerd met het kruis van Saint Jordi door de regering van Catalonie. Heel erg spijtig dat ’s werelds beste voetballer helaas overleed op 24 maart 2016. Is het alweer 4 jaar geleden? We missen hem nog elke dag. Zijn naam zal voor altijd verbonden zijn met Ajax (Johan Cruijff Arena) en FC Barcelona (standbeeld en het Johan Cruijff Mini Estadi).

Postume onderscheidingen genoeg: the Gold Medal of Royal Sporting Merit; the Laureus Award for the spirit of sport; the Gold Medal for Sporting Merit en nog vele meer.

We missen hem als mens, als voetballer, als coach. Wat hebben we van hem genoten. En je kunt er lang over discussiëren, maar hij is echt de beste voetballer aller tijden. Niet gek voor een jongen uit Betondorp. En dat neemt niemand ons af.

foto: fcbarcelona.com