Nieuws Oktober 2011

Keita januari en februari afwezig

In de wedstrijd tegen Liberia speelde Mali, met daarin Seydou Keita, gelijk (2-2), wat betekent dat de ploeg zich heeft gekwalificeerd voor de African Nations Cup. Hierdoor zal Keita in totaal twaalf wedstrijden van FC Barcelona missen.

Het toernooi begint 21 januari, maar volgens de regels kunnen teams hun spelers tot veertien dagen daarvoor al oproepen, oftewel vanaf 7 januari. Of dat gebeurt, ligt aan Mali coach Alain Giresse, aangezien spelers ook uiterlijk 48 uur voor de eerste wedstrijd nog mogen aankomen. Met andere woorden is het vooralsnog nog onduidelijk wanneer Keita zich bij zijn nationale ploeg zal scharen, maar het volgende zou het eventuele schema voor januari kunnen zijn:

Als de Malinees iets voor de Nations Cup opgeroepen wordt, zal hij de competitiewedstrijden tegen Espanyol (thuis) en Betis (uit) missen, evenals de beide rondes van de laatste zestien om de Copa del Rey, indien Barça zich daarvoor plaatst. Terwijl Mali de drie groepswedstrijden speelt, staat voor Barça (in geval van kwalificatie) de kwartfinales op het programma, evenals twee uitwedstrijden in de competitie tegen Málaga en Villarreal.

Als Mali doorgaat naar de laatste acht, zal Keita eveneens het eerste duel van het tweeluik van de halve bekerfinale missen (opnieuw in geval van kwalificatie), en het competitieduel tegen Real Sociedad. Mocht Mali naar de laatste vier doorgaan, mist Keita ook de tweede wedstrijd om de beker, en zelfs als Mali verliest, mist de nummer vijftien alsnog de trip naar Osasuna omdat Mali dan nog de wedstrijd om de derde en vierde plaats zou moeten spelen.

Uiteindelijk, als Mali het hele toernooi weet af te leggen, zou Seydou Keita wel twaalf games voor zijn club kunnen missen. De laatste van die serie zou dan het eerste duel van het tweeluik, tweede ronde, van de Champions League zijn, mits Barça zich daarvoor kwalificeert.