Nieuws April 2012

Kuipers: “Goed gevoel”

De Nederlandse scheidsrechter Björn Kuipers heeft een heel goed gevoel overgehouden aan zijn optreden in de kwartfinale van de Champions League tussen FC Barcelona en AC Milan. Dat zei de 39-jarige arbiter uit Oldenzaal woensdag tegen het ANP. “We hebben een prima teamprestatie neergezet, de wedstrijd is verlopen zoals we verwacht hadden”, aldus Kuipers. De scheidsrechter gaf Barça twee strafschoppen, waarvan de tweede fel werd betwist door de Italianen. Kuipers mag van de UEFA niet ingaan op zijn beslissingen, maar liet indirect weten achter zijn keuzes te staan. “Dat we een goed gevoel hebben, zegt genoeg. De telefoon staat roodgloeiend, met allemaal complimenten”, aldus de scheidsrechter.

Beide penalty’s werden benut door Lionel Messi, waardoor hij op 14 doelpunten in dit seizoen van de Champions League kwam: een nieuw record. Met zijn totaal van 12 goals evenaarde Messi vorig seizoen al het record van Ruud van Nistelrooy, die in 2003 in dienst van Manchester United ook 12 doelpunten scoorde in één seizoen. De Argentijn staat nu op totaal van 51 CL-doelpunten, sinds zijn debuut in het seizoen 2004/05. Daarvan scoorde Messi er 42 onder leiding van Guardiola. Lionel voetbalde tot nu toe 66 CL-wedstrijden voor FC Barcelona. In 32 wedstrijden wist Messi minstens eenmaal te scoren. Wanneer de Argentijn een doelpunt wist te maken, won Barça 28 keer en eindigde 4 wedstrijden in een gelijkspel. Lionel is met z'n 24 jaar de jongste voetballer die in het kampioenenbal de grens van 50 doelpunten passeert. Op de topscorerslijst aller tijden staat Messi nu derde achter Raúl (71 goals) en Van Nistelrooy, die 56 keer scoorde.

Kuipers genoot van zijn optreden in Camp Nou. “De sfeer, het veld, Camp Nou dat tot de laatste plaats was bezet; het was fantastisch. Eigenlijk heb ik van het hele plaatje genoten. De organisatie, het stadion en de wedstrijd zelf. FC Barcelona kwam op 1-0, maar AC Milan maakte daarna 'out of the blue' 1-1. Dat zorgde voor een mooie spanning.”