Nieuws April 2023

Lamine Yamal, verrassing van 15 jaar

In de gebruikelijke persconferentie voorafgaand aan de kraker tegen Atlético Madrid kwam coach Xavi zaterdag met een echte verrassing. Niet het geweldige nieuws dat Pedri en Frenkie de Jong zondag weer inzetbaar zijn, maar dat hij de jeugdspeler Lamine Yamal in de selectie heeft opgenomen.

De 15-jarige jongeling is tweede jaars Cadete en mocht deze week meetrainen met het eerste elftal. Door zijn oproep in de selectie is de kans aanwezig dat Lamine de jongste debutant ooit wordt in de clubgeschiedenis. Tot op heden was Babangida de jongste. Met 16 jaar nam hij deel aan een oefenwedstrijd tijdens een trainingskamp tegen Apeldoorn. Dat was in de tijd dat Louis van Gaal de coach was en FC Barcelona in de zomer nog wel eens Nederland aandeed. Ook Lionel Messi en Bojan Krkic telden 16 jaar toen ze debuteerden. Maar geen van hen had op 15-jarige leeftijd meegetraind met het eerste elftal.

Yamal werd geboren in Esplugues de Llobregat, hoewel hij opgroeide in het Catalaanse Mataró en ook in Granollers woonde. Zijn vader is Marokkaans en zijn moeder komt uit Equatoriaal-Guinea. Momenteel woont hij in La Masía. Daar praten ze over hem als een verlegen, correcte, gefocuste jongen, die onopgemerkt blijft door zijn manier van zijn. Bij FC Barcelona zien ze in Yamal veel overeenkomsten met Rivaldo, vanwege zijn behendigheid met de linkervoet. Door soms onmogelijke passes zit er ook iets van Iván de la Peña in zijn spel. Yamal is een voetballer die de magie als passer heeft, maar met als bonus dat hij bijna geen bal verliest. Dat is een grote deugd. Hij speelt op de rechtervleugel of als valse spits.

Foto: fcbarcelona.cat